.

.
Κάθε Δευτέρα στην Athens Voice (κλικ)

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014

FACEBOOK IDENTITY OVERDOSE?

[Αναδημοσίευση από τον ιστότοπο της εφημερίδας Athens Voice όπου μπορείτε να διαβάσετε και τα σχετικά σχόλια.]


facebook

56 επιλογές για το φύλο προσφέρει το δίκτυο στους αμερικάνους χρήστες του…


Μία κυριολεκτική πανσπερμία
επιλογών για τον αυτοπροσδιορισμό του κοινωνικού τους φύλου προσφέρει εδώ και λίγους μήνες το Facebook μέχρι στιγμής αποκλειστικά και μόνο στους αμερικάνους χρήστες του, οι οποίοι υπολογίζονται σε πάνω από 140 εκατομμύρια άτομα. Συγκεκριμένα, η γνωστή επιλογή άντρας ή γυναίκα έχει επεκταθεί με την προσθήκη μιας τρίτης με τίτλο «custom».

facebook1


Επιλέγοντας το «custom»
ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να προσδιορίσει το φύλο του χρησιμοποιώντας κάποιον από τους διαθέσιμους όρους που έχει εγκρίνει το αμερικάνικο δίκτυο και οι οποίοι εμφανίζονται στην οθόνη με τη μορφή καταρράκτη όταν ο χρήστης πληκτρολογήσει το πρώτο γράμμα.

facebook2


Tο Facebook δεν έχει δώσει
στη δημοσιότητα πλήρη λίστα με τους διαθέσιμους όρους. Πληκτρολογώντας όμως κάθε γράμμα της αλφαβήτου ξεχωριστά, καταλήγει κανείς σε 56 διαθέσιμες επιλογές τις οποίες παραθέτουμε παρακάτω (μέσα σε παρενθέσεις μια προσπάθεια μετάφρασης ή επεξήγησης των όρων στα ελληνικά, όπου χρειάζεται)


Agender («χωρίς φύλο»)
Androgyne
Androgynous
(«ανδρόγυνοι»)
Bigender («δίφυλοι/αμφίφυλοι»)
Cis ( σύμφυλοι/μη τρανς – όρος που χρησιμοποιείται κατ΄ αντιδιαστολή με τον όρο trans για τα άτομα που η κοινωνική τους ταυτότητα συμβαδίζει με το βιολογικό τους φύλο)
Cisgender
Cis Female
Cis Male
Cis Man
Cis Woman
Cisgender Female
Cisgender Male
Cisgender Man
Cisgender Woman
Female to Male
(από θήλυ προς άρρεν)
FTM
Gender Fluid
(«ρευστού φύλου»)
Gender Nonconforming («μη συμμορφωμένοι ως προς το φύλο»)
Gender Questioning («αμφιβόλου φύλου»)
Gender Variant («αποκλίνοντος φύλου»)
Genderqueer («αλλόκοτου φύλου»)
Intersex («μεσοφυλικοί», όρος για τα άτομα που γεννιούνται με κάποια μορφή ερμαφροδιτισμού)
Male to Female (από άρρεν προς θήλυ)
MTF
Neither
(«χωρίς φύλο»)
Neutrois («ουδετερόφυλοι»)
Non-binary (κανένα από τα δύο)
Other (άλλο)
Pangender («όλα τα φύλα»)
Trans
Trans*
Trans Female
Trans* Female
Trans Male
Trans* Male
Trans Man
Trans* Man
Trans Person
Trans* Person
Trans Woman
Trans* Woman
Transfeminine
Transgender
(διεμφυλικός: όρος-ομπρέλα για άτομα που η κοινωνική τους ταυτότητα δεν συμβαδίζει με το βιολογικό τους φύλο, χωρίς απαραιτήτως να έχουν προχωρήσει σε κάποια ιατρική διαδικασία φυλομετάβασης)
Transgender Female
Transgender Male
Transgender Man
Transgender Person
Transgender Woman
Transmasculine
Transsexual
(διαφυλικός: όρος που χρησιμοποιείται για άτομα που έχουν ξεκινήσει ή ολοκληρώσει κάποια ιατρική διαδικασία φυλομετάβασης)
Transsexual Female
Transsexual Male
Transsexual Man
Transsexual Person
Transsexual Woman
Two-Spirit
(διπλής πνευματικής υπόστασης)



Όπως μαθαίνουμε,
η λίστα με τους παραπάνω όρους δημιουργήθηκε από την «ομάδα διαφορετικότητας» του Facebook σε συνεργασία με αμερικάνικες ΛΟΑΔ οργανώσεις οι οποίες και χαιρέτισαν τη συγκεκριμένη προσπάθεια.

Το πρώτο ζήτημα που προκύπτει εδώ είναι ότι οι ίδιες οργανώσεις που σήμερα αυτοσυγχαίρονται και χειροκροτούν το Facebook, ουδέποτε έχουν αναλάβει δράση εναντίον του για τις πολύ συχνές καταγγελίες λογοκρισίας λογαριασμών ομοφυλόφιλων χρηστών οι οποίοι ανεβάζουν φωτογραφίες με τους συντρόφους τους κτλ. Ενδεικτικά μπορείτε να δείτε μερικά πολύ πρόσφατα παραδείγματα εδώ, εδώ, εδώ και εδώ.

Τo δεύτερο ζήτημα είναι αν και κατά πόσο η δυνατότητα του κάθε χρήστη να προσδιορίζει την ταυτότητα φύλου του επιλέγοντας ανάλογα με τη διάθεσή του από έναν κατάλογο που θυμίζει μενού εστιατορίου, μπορεί όντως να βελτιώσει την πολύ δύσκολη πραγματικότητα των τρανς ατόμων που σημαδεύεται καθημερινά από τη βία και τις διακρίσεις. Πόσο μάλλον που πολλά -αν όχι τα περισσότερα- τρανς άτομα ταυτίζονται με το ένα από τα δύο φύλα, έστω κι αν αυτό δεν είναι το βιολογικό τους.

Και κατ'επέκταση κατά πόσο τα πραγματικά ζητήματα διακρίσεων σε βάρος των ΛΟΑΔ ατόμων (όπως η λογοκρισία που αναφέραμε πιο πάνω) μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα προς όφελος της εφαρμογής μιας queer θεωρίας σύμφωνα με την οποία η ταυτότητα και το φύλο είναι κοινωνικές κατασκευές και άρα μπορούν να μετατραπούν σε πεδίο αυτοσχεδιασμού από τον καθένα κατά το δοκούν. Πρόκειται για τη λογική του «ό,τι δηλώσεις είσαι». Μια λογική όμως πάνω στην οποία πολύ δύσκολα μπορούν να χτιστούν οργανωμένες διεκδικήσεις που να πατάνε πάνω σε στέρεο νομικό έδαφος.

Καθώς μαθαίνουμε όμως, όλα τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο κάποιους αμερικάνους όπως ίσως θα πιστεύαμε. Και αυτό γιατί πλέον διοργανώνονται και στην Ελλάδα συνέδρια που καταπιάνονται με τη λεγόμενη «queer γλωσσολογία», στα οποία μάλιστα συμμετέχουν και καθηγητές ελληνικών πανεπιστημίων. Ίσως λοιπόν θα πρέπει να απευθυνθούμε σε αυτούς για να μας διαφωτίσουν σχετικά με το τι θέλει να πει ο (αγγλόφωνος) ποιητής όταν προτείνει όρους όπως agender, pangender, gender-fluid και όλα τα υπόλοιπα. Ή σχετικά με το από πότε και με ποιες διαδικασίες (μιμητισμού κτλ.) εντελώς «εσωτερικά» ζητήματα της αμερικάνικης ακαδημαϊκής κοινότητας όπως όλος ο προβληματισμός γύρω από την έννοια του queer έχουν μεταφυτευθεί στο ελληνικό ακαδημαϊκό περιβάλλον...

Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΚΕΪ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ

[Αναδημοσίευση από τον ιστότοπο της εφημερίδας Athens Voice όπου μπορείτε να διαβάσετε και τα σχετικά σχόλια.]

euro lgbt


Η στάση ελλήνων και κύπριων ευρωβουλευτών.
 

Με τις κάλπες των ευρωεκλογών να ανοίγουν την επόμενη Κυριακή, αυτή είναι μια καλή ευκαιρία για να επιχειρήσουμε μια σύνοψη των δράσεων που ανέλαβε την προηγούμενη πενταετία το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και τη νομική προστασία των ΛΟΑΔ ατόμων (λεσβίες, ομοφυλόφιλοι, αμφιφυλόφιλοι, διεμφυλικοί). Είναι επίσης μια καλή ευκαιρία για να εξετάσουμε ποια ήταν η σχετική δραστηριότητα των ελλήνων και κύπριων ευρωβουλευτών την ίδια περίοδο.

Ξεκινώντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί να είναι το μόνο απευθείας εκλεγμένο όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως οι νομοθετικές του αρμοδιότητες περιορίζονται πολύ αυστηρά από τις σχετικές ευρωπαϊκές συνθήκες που ορίζουν τα όρια της κυριαρχίας των εθνικών κοινοβουλίων. Επιπλέον οι οδηγίες και οι κανονισμοί που ψηφίζει και έχουν δεσμευτική ισχύ για όλα τα κράτη-μέλη, πρέπει να εγκριθούν και από το Συμβούλιο Υπουργών που περιλαμβάνει εκπροσώπους των 28 εθνικών κυβερνήσεων.

Τέλος το Ευρωκοινοβούλιο δεν διαθέτει νομοθετική πρωτοβουλία, αφού αυτή ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε. τα μέλη του οποίου προτείνονται επίσης από τις εθνικές κυβερνήσεις. Πάντως το Ευρωκοινοβούλιο μπορεί να ασκήσει βέτο στον διορισμό Επιτρόπων, όπως έκανε πριν λίγα χρόνια στην περίπτωση του ιταλού Ρόκο Μπουτιλιόνε, γνωστού για τις εμπρηστικές δηλώσεις του σε βάρος των ομοφυλόφιλων. Πέρα από τις οδηγίες και τους κανονισμούς που είναι δεσμευτικοί, οι ευρωβουλευτές παρεμβαίνουν συχνά μέσω ψηφισμάτων τα οποία δεν έχουν δεσμευτική ισχύ, αλλά αποτελούν μέσο πίεσης προς την Επιτροπή και τα κράτη-μέλη.

Από ιδεολογικής άποψης, τα 766 μέλη του Ευρωκοινοβουλίου έχουν χωριστεί σε επτά ομάδες ανάλογα με το πολιτικό στίγμα των κομμάτων υπό τη σημαία των οποίων έχουν εκλεγεί. Οι 7 ευρωβουλευτές που εξελέγησαν με τη ΝΔ, όπως και οι 2 ευρωβουλευτές που εξελέγησαν με τον Δη.Συ. στην Κύπρο ανήκουν στην κεντροδεξιά ομάδα του «Λαϊκού Κόμματος» που είναι και η μεγαλύτερη, χωρίς όμως να έχει την πλειοψηφία. Οι 8 ευρωβουλευτές που έχουν εκλεγεί με το Πα.Σο.Κ. και οι 2 που εξελέγησαν με το Δη.Κο και το ΕΔΕΚ στην Κύπρο ανήκουν στην ομάδα των Σοσιαλιστών. Οι 3 βουλευτές του Συ.Ριζ.Α. και του ΚΚΕ και οι 2 του κυπριακού ΑΚΕΛ ανήκουν στην ομάδα της Αριστεράς. Ο έλληνας ευρωβουλευτής των Οικολόγων ανήκει στην ομάδα των Πράσινων, ενώ ο διαγραφείς από τη ΝΔ και νυν πρόεδρος της Δράσης κ. Σκυλακάκης ανήκει στην ομάδα των Φιλελεύθερων που είναι και η τρίτη μεγαλύτερη στο Ευρωκοινοβούλιο. Τέλος οι δύο ευρωβουλευτές του Λα.Ο.Σ έχουν ενταχθεί στην ομάδα «Ευρώπη της Ελευθερίας» που περιλαμβάνει διάφορα ευρωσκεπτικιστικά κόμματα.

Όπως είδαμε πιο πάνω το Ευρωκοινοβούλιο δεν μπορεί να παρέμβει σε ζητήματα εκτός της δικαιοδοσίας του, όπως το οικογενειακό δίκαιο που παραμένει στην αρμοδιότητα των κρατών-μελών. Για αυτό και οι δράσεις του σε σχέση με τα ΛΟΑΔ δικαιώματα επικεντρώνονται σε ζητήματα που άπτονται των ευρωπαϊκών συνθηκών: Καταπολέμηση των διακρίσεων στην οικονομική και κοινωνική ζωή, προάσπιση της ελευθερίας της έκφρασης των ομοφυλόφιλων πολιτών όπου αυτή απειλείται, εξωτερικές σχέσεις και πολιτική ασύλου της Ε.Ε., αλλά και το «καυτό» θέμα της ελεύθερης κυκλοφορίας των πολιτών εντός της Ένωσης, που σημαίνει αναγνώριση των οικογενειακών τους σχέσεων όταν μετακινούνται από μία χώρα σε μία άλλη...

Για την προώθηση των ζητημάτων που αφορούν τους ΛΟΑΔ πολίτες της Ε.Ε. έχει συσταθεί ειδική διακομματική ομάδα την οποία απαρτίζουν συνολικά 150 ευρωβουλευτές. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι στην ομάδα αυτή συμμετέχουν οι 5 από τους 6 ευρωβουλευτές της Κύπρου (μοναδικός απών ο κ. Χατζηγεωργίου του αριστερού ΑΚΕΛ).

Αντίθετα, από τους 22 ελλαδίτες ευρωβουλευτές μόλις δύο ενδιαφέρθηκαν: Οι εκλεγμένοι με το ΠαΣοΚ και έκτοτε διαγραφέντες Κρίτων Αρσένης και Μαριλένα Κοππά. Ακόμα και για αυτούς τους δύο όμως, δεν πρόκειται να βρούμε τίποτα σχετικό με τα ΛΟΑΔ ζητήματα αν αναζητήσουμε τα αρχεία της κοινοβουλευτικής τους δραστηριότητας (εισηγήσεις, ερωτήσεις, παρεμβάσεις κτλ) Όπως και δεν θα βρούμε κάτι σχετικό αν ψάξουμε ενδεικτικά άλλους ευρωβουλευτές από «φιλικούς» πολιτικούς χώρους όπως τον κ. Χουντή του Συ.Ριζ.Α ή τον κ. Χρυσόγελο των Οικολόγων-Πράσινων (αναλυτικά η δραστηριότητα όλων των ευρωβουλευτών εδώ)

Πέρα από τις παρεμβάσεις, ερωτήσεις κτλ. αυτό που μένει από τις δραστηριότητες των ευρωβουλευτών είναι βεβαίως οι ψηφοφορίες. Μπορούμε να εξετάσουμε ενδεικτικά τα αποτελέσματα τεσσάρων από αυτές οι οποίες έλαβαν χώρα την προηγούμενη πενταετία και είχαν άμεση σχέση με τα ΛΟΑΔ δικαιώματα:


* 28.9.2011.
Ψήφισμα που καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη να λάβουν ενεργό δράση για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων των ΛΟΑΔ ατόμων στα Ηνωμένα Έθνη. ( Εγκρίθηκε με 440 ψήφους υπέρ)

Ελλάδα: Σχεδόν όλοι οι ευρωβουλευτές της ΝΔ και του ΠαΣοΚ καθώς και οι βουλευτές του ΣυΡιζΑ και των Οικολόγων υπερψήφισαν, πειθαρχώντας έτσι στη γραμμή των πολιτικών τους ομάδων. Το ενδιαφέρον είναι ότι υπέρ ψήφισαν και οι δύο ευρωβουλευτές του ΛαΟΣ, πηγαίνοντας κόντρα στη γραμμή της δικής τους πολιτικής ομάδας. Οι δύο ευρωβουλευτές του ΚΚΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Κύπρος: Όλοι οι ευρωβουλευτές της Κύπρου υπερψήφισαν εκτός ενός που ήταν απών.

* 29.3.2012. Προσθήκη μίας παραγράφου στην έκθεση για την ελεύθερη μετακίνηση πολιτών εντός της Ε.Ε. που καλεί όλα τα κράτη-μέλη να αναγνωρίζουν τα δικαιώματα των ομόφυλων ζευγαριών που έχουν παντρευτεί σε κάποιο άλλο κράτος (Εγκρίθηκε με 352 ψήφους υπέρ)

Ελλάδα: 5 από τους 7 ευρωβουλευτές της ΝΔ και οι 2 του ΛΑΟΣ καταψήφισαν την πρόταση, ακολουθώντας τη γραμμή των πολιτικών τους ομάδων. Οι ευρωβουλευτές του ΠαΣοΚ, του ΣυΡιζα, των Οικολόγων και της Δράσης ψήφισαν υπέρ, ακολουθώντας και αυτοί τη γραμμή των ομάδων τους. Δύο ευρωβουλευτές της ΝΔ (Παπαστάμκος και Τσουκαλάς) και οι δύο του ΚΚΕ δήλωσαν «παρών», διαφωνώντας έτσι με τη γραμμή της ομάδας τους.

Κύπρος: Οι 4 ευρωβουλευτές των ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ και ΔηΚο ψήφισαν υπέρ, συμφωνώντας με τη γραμμή των ομάδων τους. Κατά ψήφισε μία ευρωβουλευτής του ΔηΣυ που ακολούθησε έτσι τη γραμμή της ομάδας της ενώ ο έτερος ευρωβουλευτής του κόμματος ήταν απών.

* 24.5.2012. Ψήφισμα που καταδικάζει τα νομοθετικά μέτρα που περιορίζουν την ελεύθερη έκφραση των ομοφυλόφιλων σε χώρες όπως η Ρωσία, η Ουγγαρία και η Λιθουανία (εγκρίθηκε με 430 ψήφους υπέρ)

Ελλάδα: Οι ευρωβουλευτές της ΝΔ, του ΠαΣοΚ, του ΣυΡιζΑ, της Δράσης και των Οικολόγων ακολούθησαν τη γραμμή των ομάδων τους ψηφίζοντας υπέρ, πλην των κκ Παπαστάμκου και Τσουκαλά της ΝΔ που δήλωσαν «παρών». Αψηφώντας τη γραμμή της ομάδας τους, υπέρ ψήφισαν και σε αυτή την περίπτωση οι δύο ευρωβουλευτές του ΛαΟΣ. Οι δύο ευρωβουλευτές του ΚΚΕ δεν παρέστησαν στην ψηφοφορία...

Κύπρος: Και οι έξι ευρωβουλευτές της Κύπρου ψήφισαν υπέρ.

 

* 4.2.2014. Ψήφισμα που καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει «οδικό χάρτη» για την καταπολέμηση των διακρίσεων σε βάρος των ΛΟΑΔ ατόμων, όπως έχει ήδη συμβεί για τις διακρίσεις με βάση το φύλο και την αναπηρία (εγκρίθηκε με 394 ψήφους υπέρ)

Ελλάδα: Η επίσημη γραμμή του Λαϊκού Κόμματος ήταν να καταψηφιστεί η πρόταση, όμως κανένας από τους βουλευτές της ΝΔ δεν την τήρησε: Τρεις ψήφισαν υπέρ, τρεις απουσίαζαν και η κ. Γιαννάκου δήλωσε «παρούσα». Ούτε οι ευρωβουλευτές του ΛαΟΣ πειθάρχησαν με τη γραμμή της δικής τους ομάδας αφού η κ. Τζαβέλλα ψήφισε υπέρ και ο κ. Σαλαβράκος δήλωσε «παρών». Οι υπόλοιποι υπερψήφισαν την πρόταση συμφωνώντας με τη γραμμή των ομάδων τους, πλην των δύο ευρωβουλευτών του ΚΚΕ που απείχαν για ακόμα μια φορά...

Κύπρος: Όλοι οι κύπριοι ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ πλην μίας που απουσίαζε.

 

Πέρα από τα παραπάνω ψηφίσματα που όπως είπαμε δεν είναι δεσμευτικά, μέσα στην προηγούμενη πενταετία το Ευρωκοινοβούλιο από κοινού με το Συμβούλιο Υπουργών της Ένωσης έχει περάσει μια σειρά από οδηγίες που είναι δεσμευτικές και μπορεί να μην αναφέρονται αποκλειστικά στα δικαιώματα των ΛΟΑΔ ατόμων, τους περιλαμβάνουν όμως ως ξεχωριστή κατηγορία. Μια σχετική οδηγία πέρασε τον Σεπτέμβριο του 2012 και υποχρεώνει τις αστυνομικές αρχές όλων των κρατών-μελών να λαμβάνουν ειδικά μέτρα προστασίας για τα θύματα εγκληματικών ενεργειών λαμβάνοντας υπόψη ειδικούς παράγοντες που μπορούν να τα καθιστούν πιο ευάλωτα, όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός και η ταυτότητα φύλου. Τον Ιούνιο του 2013 μια άλλη οδηγία συμπεριλαμβάνει τις διώξεις λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου στις προϋποθέσεις παροχής πολιτικού ασύλου στην Ε.Ε.

Θα πρέπει επίσης να αναφερθούμε στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εκκρεμότητα σε σχέση με τα ΛΟΑΔ δικαιώματα αυτή τη στιγμή, που δεν είναι άλλη από μια πρόταση της Επιτροπής να εκδοθεί οδηγία που θα απαγορεύει τις διακρίσεις με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό, το θρήσκευμα και την αναπηρία όχι μόνο στην απασχόληση (όπως ισχύει σήμερα) αλλά και στην παροχή αγαθών και υπηρεσιών, την εκπαίδευση, την κοινωνική ασφάλιση κτλ. Η συγκεκριμένη πρόταση χρονολογείται από το 2008 και έχει γίνει αντικείμενο πολλών ψηφισμάτων του Ευρωκοινοβουλίου, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα μέχρι στιγμής . Αιτία οι αντιρρήσεις κυβερνήσεων όπως η γερμανική που θεωρούν ότι αυτή η πρόταση θα αυξήσει το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ευρώπη...

Για το τέλος θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως οι εκλογές της επόμενης Κυριακής θα γίνουν με σταυρό και ότι φέτος δύο ανοιχτά ομοφυλόφιλοι υποψήφιοι διεκδικούν την ψήφο των πολιτών: ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης (διαβάστε εδώ και εδώ) με το Ποτάμι και η Κωνσταντίνα Κοσμίδου με τους Οικολόγους Πράσινους. Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα της κάλπης, η στήλη εύχεται η δικαιοσύνη και η ισονομία των ομοφυλόφιλων πολιτών να αντιμετωπιστούν ως ζήτημα προτεραιότητας από όλες εκείνες και εκείνους που θα εκλεγούν για να μας εκπροσωπήσουν την επόμενη πενταετία...




Δευτέρα, 12 Μαΐου 2014

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ CONCHITA

[Αναδημοσίευση από τον ιστότοπο της εφημερίδας Athens Voice όπου μπορείτε να διαβάσετε και τα σχετικά σχόλια.]
 
conchita

Παρανοήσεις και αλήθειες για την drag βασίλισσα της Eurovision


1) Το Σάββατο το βράδυ κέρδισε ένα ολόκληρο «πακέτο»
που περιελάμβανε μια drag εμφάνιση που συζητήθηκε και τράβηξε την προσοχή · ένα επικό φεστιβαλικό τραγούδι με έντονες δραματικές κορυφώσεις και στίχους που μιλάνε σε όλους εκείνους που έπεσαν χαμηλά αλλά μπόρεσαν να ξανασταθούν στα πόδια τους · ένα πολυδιάστατο πολιτικό μήνυμα · και μια ερμηνεία ενός άπειρου νεαρού καλλιτέχνη μπροστά σε εκατομμύρια θεατές, την αυτοπεποίθηση της οποίας θα ζήλευαν πολλοί «φτασμένοι». Κανένα από αυτά τα επιμέρους στοιχεία από μόνο του δεν θα έκανε την Ευρώπη να υπερψηφίσει μαζικά τη συγκεκριμένη συμμετοχή. Το concept “Conchita Wurst” τα περιλαμβάνει όλα. Και έχει περάσει πλέον στο πάνθεον των all-time classic γιουροβιζιονικών εμφανίσεων.

2) Δεν είμαι τόσο σίγουρος όσο οι εκφωνητές μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος, πως το πολιτικό μήνυμα της συγκεκριμένης ψήφου –η Αυστρία έλαβε 13 δωδεκάρια από δυτικοευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας– απευθύνεται εν όψει των ευρωεκλογών μόνο στις μισαλλόδοξες δυνάμεις που έχουν κάνει έντονη την εμφάνισή τους στην Ευρώπη (π.χ. στη Γαλλία και την Ελλάδα). Με τη συγκεκριμένη ψήφο η Ευρώπη, και σε μεγάλο βαθμό η ευρωπαϊκή γκέι κοινότητα, θέλησε πρωτίστως να στείλει μήνυμα στη Ρωσία του Πούτιν σχετικά με τη γενικότερη πολιτική της αλλά και ειδικότερα ως προς τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων. Δεν είναι τυχαία η συσπείρωσή της πίσω από την Conchita μετά τα φοβικά σχόλια του αρμένιου τραγουδιστή σε βάρος της (δες εδώ), καθώς είναι γνωστό πόσο στενές είναι οι σχέσεις Αρμενίας-Ρωσίας.

3) Πίσω από την περσόνα της Conchita Wurst βρίσκεται ο Τόμας Νόιβιρτ, ένας 26χρονος ανοιχτά γκέι άντρας. Σε αντίθεση με όσα θα περίμενε κανείς, η αλήθεια είναι ότι ακόμα και στη Eurovision παραμένει εξαιρετικά σπάνιο ένας ανοιχτά γκέι καλλιτέχνης να συμμετέχει και να ξεχωρίζει. Φτάνει να θυμηθούμε τη λίστα με τους νικητές των τελευταίων χρόνων: Θα βρούμε μόνο τη νικήτρια του 2007 Μαρίγια Σερίφοβιτς από τη Σερβία που μόλις πέρσι δήλωσε ανοιχτά πως είναι λεσβία. Με αφορμή τις εμπειρίες που είχε με το bullying στην εφηβική του ηλικία, ο Τόμας επινόησε την περσόνα της Conchita ως ένα σχόλιο για την ανοχή της κοινωνίας απέναντι στο διαφορετικό. Ένα μάλλον εύστοχο σχόλιο αν σκεφτούμε πόση φασαρία έγινε για μερικές …τρίχες. Ο ίδιος  ξεκαθαρίζει ότι δεν θέλει να γίνει γυναίκα: “Εγώ παίζω έναν χαρακτήρα. Το να γεννηθείς σε λάθος σώμα είναι μια τεράστια δοκιμασία και δεν συγκρίνεται με αυτό που προσπαθώ να κάνω καλλιτεχνικά”.

4) Την ίδια στιγμή ορισμένοι γκέι άντρες αισθάνθηκαν την ανάγκη να κατακεραυνώσουν τη νίκη της Conchita στα social media, ένας σχεδόν αντανακλαστικός αμυντικός μηχανισμός προκειμένου να προλάβουν τους χλευασμούς του ετεροφυλόφιλου περίγυρου περί «κακογουστιάς», «τσίρκου» κτλ. Όσο κι αν είναι εύλογο και κατανοητό οι γκέι να αισθάνονται άβολα όταν πρέπει να υπερασπιστούν κάποιον από το «σινάφι» τους που επιλέγει να «προκαλεί», η αλήθεια είναι πως δεν έχουμε κανένα λόγο να αισθανόμαστε έτσι. Είμαστε όλοι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ μας και ένας άντρας με μούσι που ντύνεται γυναίκα στη σκηνή δεν αντιπροσωπεύει κανέναν εκτός από τον εαυτό του. Πόσο μάλλον που ελάχιστοι από μας έχουν το ταλέντο να κάνουν αυτό που έκανε.

5) Η μεταμφίεση, το λεγόμενο drag, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γκέι κουλτούρας. Το drag δεν υπήρξε ποτέ η μονοδιάστατη αποθέωση μιας εξιδανικευμένης θηλυκότητας την οποία κατέστρεψε το μούσι, όπως διαμαρτύρονται μερικοί. Αντιθέτως χρησιμοποιεί πολύ έντονα το στοιχείο της υπερβολής που μπορεί να φτάσει στα όρια της καρικατούρας (δες εδώ) όπως και το στοιχείο του αποτροπιασμού, του γκροτέτσκου και του “βρώμικου” χιούμορ προκειμένου να ερεθίσει το κοινό και να ταράξει τη μικροαστική τάξη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Divine που δεν ήταν μουσάτη, αλλά φαλακρή και στις ταινίες της έτρωγε περιττώματα σκύλων,  αλλά και οι φιγούρες του βερολινέζικου καμπαρέ – ίσως να μην είναι τυχαίο πως η συγκεκριμένη συμμετοχή προέρχεται από τον γερμανόφωνο χώρο. Από το βέβηλο χιούμορ του drag δεν πρόκειται να ξεφύγει ούτε η ίδια η Conchita: Φαντάζομαι πόσοι drag καλλιτέχνες ετοιμάζονται αυτή τη στιγμή που μιλάμε να διασκευάσουν το κομμάτι της, αλλάζοντας τους στίχους από «Rise like a phoenix» σε «Rise like a penis»...

6) Τελικά οι hipsters και οι αρκούδοι φταίνε για όλα. Το είχα προβλέψει πως το μούσι έχει γίνει τόσο της μόδας που σε λίγο θα θέλουν και οι γυναίκες...


 

Δευτέρα, 5 Μαΐου 2014

ΤΟ ΜΠΟΛΙΓΟΥΝΤ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ

[ Αναδημοσίευση από τον ιστότοπο της εφημερίδας Athens Voice όπου μπορείτε να αφήσετε και τα δικά σας σχόλια.]
 
 

free and equal-india
Η Μις Ινδία και άλλα βίντεο για το δικαίωμα στον έρωτα

Στη Βομβάη αποκαλύφθηκε πριν από λίγες ημέρες το καινούριο βίντεο που πρόκειται να συνοδεύσει την καμπάνια της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα με τίτλο Free and Equal. Μια καμπάνια που στόχο έχει να βοηθήσει στην άρση των προκαταλήψεων από τις οποίες υποφέρουν τα ομοφυλόφιλα, αμφιφυλόφιλα και διεμφυλικά άτομα σε ολόκληρο τον κόσμο. Προκαταλήψεις που έχουν σαν αποτέλεσμα να βιώνουν τη ζωή τους σε ένα καθεστώς τρόμου και να κρύβονται από την ντροπή, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες του πλανήτη.

Το βίντεο έχει τίτλο «Το Καλωσόρισμα» και αναφέρεται στην παραδοσιακή ινδική τελετή όπου ο γαμπρός γνωρίζει στην οικογένειά του τη νύφη. Είναι γυρισμένο στο μουσικοχορευτικό στιλ που έχουμε συνηθίσει από τις ταινίες του Μπόλιγουντ και πρωταγωνίστρια είναι η πρώην Μις Ινδία Σελίν Τζάιτλι που έχει βραβευτεί για το κοινωνικό της έργο εναντίον της ομοφοβίας. Στο συγκεκριμένο βίντεο ο γαμπρός δεν σκοπεύει να γνωρίσει στην οικογένειά του μια κοπέλα αλλά έναν όμορφο νεαρό. Αυτό που τους ανησυχεί περισσότερο είναι η αντίδραση της γιαγιάς, μιας αυστηρής μητριαρχικής φιγούρας που δεν βλέπει με καλό μάτι τους νεωτερισμούς. Αλλά όπως συμβαίνει πάντα στο Μπόλιγουντ, ο έρωτας τελικά θα θριαμβεύσει εν μέσω μιας πραγματικής μουσικοχορευτικής πανδαισίας...

Το βίντεο εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=lihVCIFamb0

Τη χορογραφία του βίντεο έχει αναλάβει o Longie, γνωστός και βραβευμένος για τη δουλειά του στην ταινία Slumdog Millionaire, ενώ στην παρουσίασή του συμμετείχαν διάσημοι σταρ του ινδικού κινηματογράφου όπως ο ζεν-πρεμιέ Ιμράν Χαν. Στο βίντεο η Σελίν τραγουδάει το «Ούτε σαμπ κε κεντάμ» («Δώσε στο βήμα σου ρυθμό»), μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ινδικού κινηματογράφου. To τραγούδι ακουγόταν στην ταινία Baton Baton Mein του 1979. Δείτε την αυθεντική εκτέλεση εδώ:

https://www.youtube.com/watch?v=5m2oqxvrpbQ

Η καμπάνια του ΟΗΕ Free and Equal ξεκίνησε πέρσι από τη Νότια Αφρική και μεταφέρεται φέτος στην Ινδία, συνοδευόμενη από μήνυμα αλληλεγγύης του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ προς τη ΛΟΑΔ κοινότητα της Ινδίας. Η χρονική συγκυρία δεν θα μπορούσε να είναι πιο κρίσιμη καθώς μόλις πριν λίγους μήνες το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας ανέτρεψε προηγούμενη δικαστική απόφαση βάσει της οποίας είχε κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος που ποινικοποιεί την ομοφυλοφιλία στη μεγαλύτερη δημοκρατία του κόσμου. Σύμφωνα με το Ανώτατο Δικαστήριο η κατάργηση αυτού του νόμου πρέπει να γίνει από τη Βουλή και όχι στα δικαστήρια. Ούτε εκεί όμως φαίνεται να υπάρχει ελπίδα αφού η Ινδία βρίσκεται εν μέσω εκλογών, με πιθανότερο νικητή το εθνικιστικό κόμμα που έχει δηλώσει κάθετα αντίθετο σε μια τέτοια εξέλιξη...

Όπως και να χει, το ινδικό βίντεο είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε κάποιες αντίστοιχες καμπάνιες που προκάλεσαν αίσθηση από τις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Ξεκινώντας από το πιο πετυχημένο ίσως σποτάκι που έχει γίνει μέχρι σήμερα με θέμα την ισότητα στον γάμο. Πρόκειται για ένα δίλεπτο βίντεο από την Αυστραλία που έχει μαζέψει μέχρι στιγμής πάνω από 13 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. To βίντεο παρακολουθεί τις χαρές και τις αγωνίες ενός ζευγαριού μέσα από τα μάτια του ενός από τους δύο, από την πρώτη τους γνωριμία μέσα σε ένα πλοίο μέχρι τη συγκινητική κατάληξη. Έχει τίτλο «Καιρός να τελειώνουμε με τις διακρίσεις» (It's time)

https://www.youtube.com/watch?v=_TBd-UCwVAY

To επόμενο βίντεο προέρχεται από την Ιρλανδία και παρακολουθεί έναν επίδοξο γαμπρό που πρέπει να ζητήσει την άδεια καθενός από τους συμπατριώτες του ξεχωριστά αν θέλει να παντρευτεί την αγαπημένη του Σινέντ. Το βίντεο τελειώνει με τη φράση «Πως θα σας φαινόταν αν έπρεπε να ζητήσετε την άδεια 4 εκατομμυρίων ανθρώπων για να παντρευτείτε;» Υπενθυμίζοντας με αυτό τον τρόπο πως η δημοκρατική πλειοψηφία συνεχίζει να στερεί από τους ομοφυλόφιλους Ιρλανδούς το δικαίωμα στον γάμο...

https://www.youtube.com/watch?v=6ULdaSrYGLQ

Ακόμα ένα  βίντεο προέρχεται από τις ΗΠΑ και έχει τίτλο «Θα μπορούσε να συμβεί και σε σένα». Διηγείται την αληθινή ιστορία του Σέιν και του Τομ που ήταν ζευγάρι έξι χρόνια μέχρι τον θάνατο του Τομ σε ένα τραγικό δυστύχημα. Καθώς η οικογένεια του Τομ δεν είχε δεχτεί ποτέ τη σχέση τους, απαγόρευσαν στον σύντροφό του ακόμα και να παραβρεθεί στην κηδεία. Όπως λέει ο ίδιος: «Στα μάτια του νόμου δεν είμαστε παρά δύο συγκάτοικοι. Ίσως αυτός ήταν ο λόγος που συνέβη αυτό που συνέβη: Για να ανοίξει τα μάτια μου απέναντι σε αυτή την αδικία.» Το βίντεο υπήρξε η έμπνευση για το ντοκιμαντέρ «Bridegroom» που κυκλοφόρησε πέρσι.

https://www.youtube.com/watch?v=pR9gyloyOjM

Θα κλείσουμε με ένα βίντεο που δεν γυρίστηκε επί τούτου αλλά προέρχεται από ένα επεισόδιο της αγαπημένης κωμικής σειράς «Τα Χρυσά Κορίτσια» που προβλήθηκε το 1991, δηλαδή δέκα χρόνια πριν ο γάμος ομοφύλων γίνει πραγματικότητα οπουδήποτε στον κόσμο. Έκτοτε η συγκεκριμένη σκηνή έχει παραμείνει δικαιολογημένα κλασική. Στη σειρά ο αδελφός της «άτακτης» Μπλανς έχει σχέση με έναν άντρα και σχεδιάζει μια οικογενειακή τελετή για να αλλάξει βέρες με τον αγαπημένο του. Πιστή στις παραδόσεις του Νότου, η Μπλανς αντιδρά στην ιδέα μέχρι που η αξιαγάπητη γιαγιά Σοφία αποφασίζει να της βάλει μυαλό...

https://www.youtube.com/watch?v=2xxpd3Ye0zA

Σοφία: Μπλανς, σκεφτόμουν τον Ντάγκ και τον Κλέιτον και έχω μια ερώτηση.

Μπλανς: Τι ερώτηση;

Σ: Γιατί οι άντρες έχουν ρώγες;

Μ: Δεν έχω ιδέα...

Σ: Μήπως είναι επειδή ο Θεός έχει αίσθηση του χιούμορ και δεν είναι τόσο κολλημένος όσο μερικοί-μερικοί;

Μ: Είναι εύκολο για σένα να το λες Σοφία. Δεν παντρεύεται ο δικός σου αδελφός με άντρα...Κοίτα, μπορώ να αποδεχτώ πως είναι γκέι αλλά γιατί πρέπει να φορέσει βέρα σε αυτόν τον τύπο και να το μάθει όλος ο κόσμος;

Σ: Εσύ γιατί παντρεύτηκες τον Τζορτζ;

Μ: Αγαπιόμαστε, θέλαμε να περάσουμε τη ζωή μας μαζί. Θέλαμε να το μάθουν όλοι!

Σ: Αυτό θέλουν και ο Νταγκ με τον Κλέιτον. Όλοι θέλουν κάποιον για να γεράσουν μαζί. Δεν θα έπρεπε να έχουν όλοι αυτή την ευκαιρία;

Μ: Σοφία, νομίζω ότι καταλαβαίνω που το πας...

Σ: Εγώ πάλι δεν το νομίζω. Μπλανς θέλεις να με παντρευτείς;

Μ: Σε ευχαριστώ Σοφία. Πρέπει να πάω να τους μιλήσω...

Σ: Όπως θες. Αλλά χρειάζομαι μία απάντηση. Δεν πρόκειται να περιμένω για πάντα!