Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010

“Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ”

Πρώην αρχιεπίσκοπος της αγγλικανικής εκκλησίας στη Νότια Αφρική (έχει τον τίτλο του “επίτιμου” από το 1996 οπότε και αποσύρθηκε) ο Ντέσμοντ Τούτου είναι η φωνή και η συνείδηση της μαύρης ηπείρου. Ο άνθρωπος που κέρδισε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης το 1984 για τον αγώνα του ενάντια στο ρατσιστικό καθεστώς του απαρτχάιντ ποτέ δεν σταμάτησε να συντρέχει τους κατατρεγμένους με έναν παρηγορητικό λόγο αγάπης. Λίγες ομάδες στην αφρικανική κοινωνία είναι τόσο κατατρεγμένες όσο οι ομοφυλόφιλοι σήμερα και ο αρχιεπίσκοπος παρά τα 80 του χρόνια δεν διστάζει να ορθώσει το ανάστημά του για να τους υπερασπιστεί με αυτήν εδώ την παρέμβαση που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Washington Post.

tutu desmond

Στον Οίκο του Θεού το μίσος δεν έχει καμία θέση. Κανέναν δεν μπορούμε να αποκλείσουμε από την αγάπη μας, την έγνοια και τη συμπόνια μας ανεξάρτητα από το φύλο, τη φυλή, το θρήσκευμα και την εθνικότητά του – ή εξαιτίας του σεξουαλικού του προσανατολισμού. Για τους ίδιους λόγους δεν μπορούμε να στερήσουμε από κανέναν την υγειονομική περίθαλψη και φροντίδα. Στην πατρίδα μου πολεμήσαμε για χρόνια το σύστημα του απαρτχάιντ που χώριζε τους ανθρώπους, παιδιά του ίδιου Θεού, με βάση το χρώμα τους και στερούσε σε πολλούς τα πιο βασικά δικαιώματα. Γνωρίζαμε ότι αυτό το σύστημα ήταν λάθος. Και ευτυχώς ο κόσμος στήριξε αυτό τον αγώνα μας για την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Έχει φτάσει ο καιρός να ορθώσουμε το ανάστημά μας απέναντι σε μια καινούρια αδικία.

Οι ομοφυλόφιλοι, αμφιφυλόφιλοι και διαφυλικοί άνθρωποι είναι μέλη των οικογενειών μας. Είναι μέλη της ανθρώπινης οικογένειας. Είναι μέλη της οικογένειας του Θεού. Και βεβαίως είναι μέλη της αφρικανικής οικογένειας. Όμως σήμερα ένα κύμα μίσους σαρώνει την αγαπημένη μου ήπειρο. Για ακόμα μια φορά άνθρωποι στερούνται τις ελευθερίες και τα στοιχειώδη δικαιώματά τους. Στη Σενεγάλη άνθρωποι κλείστηκαν στη φυλακή με ψεύτικες κατηγορίες και πολλοί περισσότεροι στερήθηκαν το δικαίωμα της περίθαλψης. Στο Μαλάουι κάποιοι άλλοι συνελήφθησαν και εξευτελίστηκαν επειδή τόλμησαν να εκφράσουν την αγάπη τους. Μόλις αυτό το μήνα στην Κένυα ένας εξαγριωμένος όχλος επιτέθηκε εναντίον όσων κατηγορήθηκαν ότι είναι ομοφυλόφιλοι. Ντρέπομαι για τους θρησκευτικούς ηγέτες της χώρας αυτής που απείλησαν μια κλινική για οροθετικούς επειδή αρνήθηκε να διώξει τους ομοφυλόφιλους ασθενείς. Η βουλή της Ουγκάντα συζητάει ένα νομοσχέδιο που θα τιμωρεί τους ομοφυλόφιλους με ισόβια φυλάκιση και ανάλογα μέτρα ετοιμάζονται στη Ρουάντα και το Μπουρούντι.

Αυτά τα γεγονότα μας γυρίζουν πολλά χρόνια πίσω. Σε όλη την Αφρική οι ομοφυλόφιλοι αδελφοί μας ζούνε σε ένα καθεστώς τρόμου.

Είναι αναγκασμένοι να ζούνε κρυμμένοι – κρυμμένοι από την προστασία που μια κοινωνία πρέπει να παρέχει σε όλα τα μέλη της, κρυμμένοι από τις υπηρεσίες υγείας σε μια εποχή που όλο και περισσότεροι αφρικανοί έχουν άμεση ανάγκη από περίθαλψη για να καταπολεμηθεί η μάστιγα του Aids. Δεν μου προκαλεί έκπληξη που κάποιοι πολιτικοί ψάχνουν αποδιοπομπαίους τράγους για τις δικές τους αποτυχίες. Δεν παύουν όμως να διαπράττουν μια μεγάλη αδικία. Κι ακόμα μεγαλύτερη όταν γίνεται στο όνομα του Θεού. Ποιος μπορεί να μου δείξει πού ακριβώς είπε ο Χριστός “Αγάπα τον πλησίον σου εκτός αν είναι ομοφυλόφιλος”; Και οι ομοφυλόφιλοι είναι φτιαγμένοι καθ’ εικόνα και κατ’ ομοίωση του Κυρίου. Ποτέ δεν θα λάτρευα έναν ομοφοβικό Θεό.

“Μα είναι αμαρτωλοί” ακούω να μου απαντούν διάφοροι πολιτικοί και κληρικοί. “Έχουν επιλέξει να ζουν στην αμαρτία και πρέπει να τιμωρηθούν γι’ αυτό.” Οι γιατροί και επιστήμονες φίλοι μου έχουν μοιραστεί μαζί μου μια πραγματικότητα και πάρα πολλοί ομοφυλόφιλοι μου την έχουν επιβεβαιώσει. Μέσα στην καρδιά μου ξέρω ότι μου λένε την αλήθεια. Κανείς δεν επιλέγει να γίνει ομοφυλόφιλος. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός όπως και το χρώμα του δέρματος είναι ένα ακόμα στοιχείο που κάνει διαφορετικούς τους ανθρώπους. Δεν είναι καταπληκτικό που είμαστε όλοι φτιαγμένοι σύμφωνα με την εικόνα του Θεού αλλά ταυτόχρονα είμαστε τόσο διαφορετικοί; Αγαπάει ο Θεός λιγότερο τα μαύρα από τα λευκά παιδιά του; Τα πιο θαρραλέα σε σχέση με τα πιο διστακτικά; Ποιος από μας γνωρίζει τόσο καλά το μυαλό του Κυρίου ώστε να μπορεί να αποφασίσει ποιον θα αγκαλιάσει και ποιον θα αποκλείσει από τον κύκλο της αγάπης Του;

Αυτό το κύμα μίσους πρέπει να σταματήσει. Οι πολιτικοί που το παρακινούν και το εκμεταλλεύονται δεν πρέπει να μπουν στον πειρασμό να επωφεληθούν από το φόβο και την άγνοια. Και οι συνάδελφοί μου κληρικοί όλων των θρησκευμάτων πρέπει να ορθώσουν το ανάστημά τους για την ανθρώπινη αλληλεγγύη και αξιοπρέπεια. Ο δρόμος για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη δεν μπορεί να χτιστεί πάνω σε αποκλεισμούς.

Υπάρχουν αυθεντικοί αντιρατσιστές και αντιρατσιστές του γλυκού νερού. Υπάρχουν πραγματικοί χριστιανοί και χριστιανοί-μαϊμού. Ο Ντέσμοντ Τούτου δεν έχει καμία σχέση με τις απομιμήσεις. Είναι ένας ηθικός κολοσσός της εποχής μας.

13 σχόλια:

  1. Αντε βρε. Οι δικοί μας παπάδες αυτά για τους ομοφυλόφιλους τα λένε πολλά χρόνια πριν.

    Καλησπερούδια ήρωα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τέλειος ο λόγος του, αλλά ποιος τον ακούει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. καταπληκτικός...
    Πως εκνευρίζομαι όταν βλέπω το ελληνικό παπαδαριό να ξεφτιλίζεται στα κανάλια και να πολεμά τους ομοφυλόφιλους...!

    Και μετά η Αφρική είναι πίσω..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και αυτός είναι όντως ένας άνθρωπος του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ another george

    Ακριβώς.

    Καλό είναι να βλέπουμε κανέναν που και που γιατί έχουμε πήξει στις μαϊμούδες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μη με γελούν τα μάτια μου, μη με γελούν τα αυτιά μου;
    Παπάς μιλάει για γκέι και δεν ανέφερε την Κόλαση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έναν κόμπο έχω στο λαιμό...
    Σχεδόν δάκρυσα...

    Εύχομαι τα λόγια του να φωτήζουν τα πνεύματα των σκοτινών καιρών που ζούμε.

    ΤΟ ΛΑΓΩΝΙΚΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Τούτου είναι ένας πολύ σπουδαίος άνθρωπος. Ο λόγος και οι πράξεις του έχουν υπάρξει βάλσαμο στις ψυχές των μειονοτήτων της Αφρικής και είναι φωτεινός φάρος παγκόσμια στα ανθρώπινα δικαιώματα.

    Όμως:

    Δεν ξέρω αν ο Χριστός έκανε διακρίσεις. Δεν ξέρω αν υπήρξε καν - δεν υπάρχει ούτε μία ιστορική πηγή που που να το επιβεβαιώνει.
    Αναρωτιέμαι δέ, εάν χριστιανισμός είναι η λατρεία του ενός προσώπου, η πίστη στα λόγια του ενός προσώπου.
    Θεωρητικά τούτο είναι μία στρέβλωση. Με οποιονδήποτε θεολόγο, όσο προοδευτικό θέλεις, αν το συζητήσεις, θα σου πεί ότι η πίστη ορίζεται από τον τριαδικό θεό και την παράδοση που περιλαμβάνει την παλαιά, την καινή διαθήκη και τις διδαχές των αγίων. Δεν ξέρω αν σ' αυτά μπορεί να βρεί κανείς κάποιον λόγο, όχι αγάπης, αλλά συμπαθείας ή έστω κατανόησης των ομοφυλόφιλων. Μάλλον λόγια απέχθειας θα βρείς.
    Δεν είναι το "παπαδαριό" λοιπόν, όπως συχνά αναφέρεται, είναι η παράδοση που ακολουθείται αιώνες τώρα από τους κληρικούς.

    Δεν ξέρω τέλος, εάν είναι τυχαίο που αυτά τα λόγια, όπως του Τούτου, ακούγονται από μία μειοψηφία προτεσταντών, που ελάχιστη αντίληψη έχουν της χριστιανικής παράδοσης, και της τριαδικότητας. Συνεπώς ομιλώντας περί μαϊμούδων, για την πλειοψηφία των χριστιανών ανά τον κόσμο, ο νομπελίστας Τούτου, είναι η μαϊμού.

    Προτιμώ το λοιπόν να εκφράσω την συνολική μου θεωρητική (κυρίως) αντίθεση με τον χριστιανισμό (μα και όλες τις θρησκείες), ως άθεος, παρά να επιβραβεύσω μία λαμπρή μονάδα όπως ο Τούτου, που τα λόγια του δεν στηρίζονται στην κατ' εξοχήν έκφραση της πίστης του, αλλά εδράζονται στον δικό του στέρεο κώδικα ηθικών αξιών (τον οποίο έχω κάθε λόγο να επιβραβεύσω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ tales

    Λες ότι μάλλον ο Τούτου είναι η "μαϊμού" γιατί δεν δέχεται τη θεμελιώδη ομοφοβικότητα πάνω στην οποία στηρίζεται η χριστιανική και κάθε θρησκεία. Γράφεις επίσης ότι αυτό οφειλεται στο ότι κάποιοι προτεστάντες δεν έχουν τόσο μεγάλη επαφή με την εκκλησιαστική παράδοση γενικότερα.

    Ως προς το δεύτερο σκέλος πρώτα. Οι αγγλικανοί δεν είναι προτεστάντες ακριβώς. Αν ήταν δεν θα υπήρχε αρχιεπίσκοπος, επίσκοποι κτλ. Οπότε δεν είναι ακριβές ότι δεν έχει απολύτως καμία επαφή με την "εκκλησιαστική παράδοση". Ως προτεστάντης Light φαντάζομαι όμως ότι έχει επίγνωση της Παλαιάς Διαθήκης και των ομοφοβικών χωρίων της και τα έχει λάβει υπόψη του. Επιπλέον όπως ξέρεις στην εκκλησιαστική παράδοση υπάρχουν πολλά πράγματα φιλικά προς τους λοαδ τα οποία όμως αποκρύπτονται συστηματικά (βλέπε Δαυίδ και Ιωνάθαν, Σεργιος και Βάκχος, Μπόσγουελ, θρησκευτική τέχνη κτλ).

    Επιπλέον θα ήθελα να ξέρω ποια ακριβώς φιλοσοφική, πολιτική ή ιδεολογική παράδοση έχει υπάρξει ποτέ "φιλική" προς τους λοαδ. Μήπως ήταν οι διαφωτιστές το 18ου αιώνα, οι μαρξιστές του 19ου ή μήπως υπήρξαν φιλικά τα αθεϊστικά καθεστώτα του 20ου αιώνα; Για ποιο λόγο λοιπόν πρέπει να θεωρούμε ότι η ομοφοβία ειδικά των θρήσκειων είναι απαραίτητα κάτι το θεμελιώδες και απαράλλακτο; Και για ποιο λόγο δεν μπορούμε να στηρίξουμε τις διεκδικήσεις μας και σε θρησκευτικές αξίες όπως η δικαιοσύνη και η φιλαλληλία κατά τον ίδιο τρόπο που τις στηρίζουμε στις ιδέες πέρι ανθρωπίνων δικαιωμάτων των διαφωτιστών; Μήπως έχουμε καμία ένδειξη ότι π.χ. οι διαφωτιστές (πέρα από κάποιους λιμπερτίνους) θεωρούσαν τους ομοφυλόφιλους ως τίποτα παραπάνω από διεστραμμένους; Μήπως έχεις υπόψη σου τί έγραφε ο Βολτέρος για το Φρειδερίκο της Πρωσίας;

    Θα κλείσω γράφοντας ότι αν και προσωπικά δεν είμαι θρήσκος, δεν είμαι και της άποψης πως βοηθάει να λέμε στον κόσμο ότι εφόσον είναι θρήσκοι ή ψηφίζουν ΛΑΟΣ είναι "κακοί" ομοφυλόφιλοι και πάσχουν από έλλειψη αυτοσεβασμού. Θεωρώ ότι πρέπει να καταγγέλουμε την ομοφοβία όπου τη βλέπουμε (και στην εκκλησία και οπουδήποτε αλλού) αλλά και να αναδεικνύουμε τις διαφορετικές φωνές όπου υπάρχουν.

    'Οχι να τους λέμε κι εμείς με τη σειρά μας ότι για να είναι σωστοί και "συνεπείς" χριστιανοί θα πρέπει απαραίτητα να είναι και ομοφοβικοί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Προσωπικά δεν κρίνω κανέναν, με την έννοια ότι δεν αρέσκομαι σε ηθικές κρίσεις αν κάποιος είναι "σωστός", σε οποιαδήποτε κατηγορία αν ανήκει.

    Κατά συνέπεια ποτέ δεν θα κρίνω ποτέ κανέναν αν είναι "σωστός" ομοφυλόφιλος. Υπάρχουν ομοφυλόφιλοι που ενδιαφέρονται για την ελεύθερη έκφραση της ταυτότητάς τους, υπάρχουν κι εκείνοι που δεν ενδιαφέρονται. Τους δεύτερους δεν τους κατακρίνω, απλά μας συνδέουν λιγότερα πράγματα, και, κατά τ' άλλα πιστεύω ότι ίσως αν ενθαρρυνθούν, έστω με έναν δικό τους τρόπο, μπορούν κι εκείνοι να προσφέρουν κάτι. Αυτό που λέμε άλλωστε λοαδ κοινότητα, δεν μου αρέσει να το περιορίζω σε στεγανά που δεν βοηθούν στο άνοιγμα.

    Δεν μίλησα για την δομή που ακολουθεί η οποία σε γενικές γραμμές είναι κοντινή στην καθολική εκκλησία, μίλησα για το δόγμα, όπου εκεί βρίσκεται πιο κοντά στους προτεστάντες.

    Στα υπόλοιπα που λές, φυσικά πολλά ρεύματα σκέψης δεν υπήρξαν φιλικά προς τους ομοφυλόφιλους, υπήρξαν αρκετά εχθρικά. Μην ξεχνάμε όμως το πότε αναπτύχθηκαν αυτά. Η εκκλησία όμως στην εξέλιξή της παραμένει απολύτως εχθρική, με κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις όπως ο Τούτου. Αντίθετα, τα ρεύματα σκέψης, έχουν προχωρήσει και λίγα πλέον είναι εχθρικά προς τους ομοφυλόφιλους, σε αντιδιαστολή με τις θρησκείες που εκτός του ότι είναι εχθρικές, υπάρχουν δόγματά που διώκουν τους ομοφυλόφιλους. Υπάρχει μεγάλη διαφορά.

    Φυσικά δεν καταλογίζω κάτι στον Τούτου, τουναντίον είναι από τα πλέον φωτεινά παραδείγματα άξια να τα αναδεικνύει κανείς, όμως εξέφρασα την ένσταση στην έκφραση "πραγματικός" ή "σωστός χριστιανός".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. για ρωτήστε όμως και για την πρόσφατη εμπλοκή του Τούτου στο κυπριακό και την κωλοπιλάλα να επιβάλει το Ανάν (εντάξει αυτόν ποιος τον χέζει αλλά τέτοια κωλοπιλάλα με το ένα πόδι στο τάφο για κάτι τόσο επαίσχυντο;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή