“Η Αίγυπτος δεν έχει κάποια συγκεκριμένη νομοθεσία εναντίον της ομοφυλοφιλίας. Αυτό που έχει είναι ένας νόμος περί “έκλυσης των ηθών” που μπορεί να περιλαμβάνει τα πάντα. Η ερμηνεία του νόμου εξαρτάται από τον κάθε δικαστή. Με βάση αυτή τη νομοθεσία τιμωρούνται “εγκλήματα” ηθών κάθε μορφής.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο οργανωμένο σχέδιο πίσω από τις διώξεις των ομοφυλόφιλων στην Αίγυπτο. Αυτό που συμβαίνει στα ΛΟΑΔ άτομα εκεί είναι ενδεικτικό των όσων συμβαίνουν σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή.
Η καταστολή συνήθως εντείνεται τις περιόδους που η κυβέρνηση προσπαθεί να αποδείξει την ηθική της υπεροχή. Θέλουν να δείξουν ότι διατηρούν τον έλεγχο, ότι παραμένουν οι σωτήρες της αιγυπτιακής κοινωνίας.
Είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς πως θα επηρεάσουν οι διαδηλώσεις ενάντια στο καθεστώς τα ΛΟΑΔ δικαιώματα στη χώρα. Μπορεί πάντως να παρατηρήσει κανείς στη νεολαία μια καινούρια νοοτροπία που ευνοεί μεγαλύτερα ανοίγματα σε σχέση με τις προσωπικές ελευθερίες.”
[Η (αραβικής καταγωγής) ερευνήτρια Ράσα Μουμνέχ είναι μέλος της οργάνωσης Human Rights Watch και ασχολείται ιδιαίτερα με θέματα ισότητας των φύλων και ΛΟΑΔ δικαιωμάτων.]
“Διαπιστώνω με χαρά σε ποιο βαθμό η Αίγυπτος είναι ταυτόχρονα ενωμένη και γεμάτη αντιθέσεις. Στις διαδηλώσεις κρατούσα ένα πανό με αίτημα την καθιέρωση κοσμικού κράτους. Οι φίλοι μου (γκέι και ετερό, άντρες και γυναίκες, χριστιανοί και μουσουλμάνοι) κρατούσαν κι αυτοί τα ίδια πανό και φωνάζαμε ότι η διαδήλωση είναι η φωνή του λαού και όχι υποχείριο κάποιας θρησκείας ή κόμματος. Η ατμόσφαιρα είναι πολύ όμορφη, μοιάζει με το καρναβάλι στις ευρωπαϊκές χώρες. Παρά το γεγονός ότι δεν έλειψαν τα έκτροπα και κάποιοι από τους συντρόφους μας έχουν τραυματιστεί.
Σχετικά με τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων, δεν μπορούμε να διεκδικούμε τα πάντα με τη μία. Ήδη το αίτημα για ελευθερία και ανατροπή του καθεστώτος έχει αναστατώσει τη χώρα. Φανταστείτε τι θα γίνει αν ζητήσουμε δικαιώματα για τους ομοφυλόφιλους. Η ΛΟΑΔ κοινότητα της χώρας δεν πρόκειται να αποκτήσει δικαιώματα αν η Αίγυπτος δεν γίνει λαϊκό κράτος.
Η πλατεία Ταχρίρ είναι γνωστός τόπος συνάντησης για τους ομοφυλόφιλους. Αν έλεγα στους φίλους μου πριν δυο βδομάδες ότι έρχομαι εδώ, θα νόμιζαν ότι ψάχνομαι για γνωριμίες! Τώρα είμαστε κάθε μέρα εδώ και διαδηλώνουμε.”
[Ο γκέι μπλόγκερ IceQueer είναι φοιτητής της Ιατρικής, συμμετέχει στις κινητοποιήσεις το αιγυπτιακού λαού και γράφει γι αυτές στο ίντερνετ. Κάποιοι άλλοι γκέι ιστολόγοι όπως ο Μπαχάα Σαμπέρ έχουν στο παρελθόν υποστεί συλλήψεις, βασανιστήρια, ακόμα και βιασμό από τις αρχές κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων “αρετής” εναντίον των ομοφυλόφιλων. Παρόλα αυτά, ο Σαμπέρ δεν κρύβει τη σεξουαλικότητά του και βρίσκεται σήμερα στην πρώτη γραμμή των διαδηλώσεων.]
“Εδώ και δύο εβδομάδες οι “Αδελφοί Μουσουλμάνοι”, η παλιότερη ισλαμική οργάνωση στον κόσμο, βρέθηκαν στο περιθώριο καθώς μια νέα πολιτική πραγματικότητα ανέτειλε στην Αίγυπτο. Όταν ξεκίνησαν οι διαδηλώσεις εναντίον του καθεστώτος, η οργάνωση αντέδρασε όπως κάνει κάθε φορά που κάποιο κίνημα βρίσκεται έξω από τον έλεγχό της – έδειξε να αμφιταλαντεύεται. Αυτό της κόστισε σε αξιοπιστία, καθώς οι διαδηλώσεις εξελίχτηκαν σε πραγματική επανάσταση με σκοπό την ανατροπή της δικτατορίας. Σήμερα η οργάνωση προσπαθεί να εδραιώσει τη θέση της ως η κυρίαρχη δύναμη της αντιπολίτευσης χωρίς να στρέψει εναντίον της την αιγυπτιακή και παγκόσμια κοινή γνώμη.
Ο ηγέτης της οργάνωσης Εσάμ ελ Εριάν το παραδέχεται: “Αν μπούμε εμείς μπροστά στις κινητοποιήσεις, οι ηγέτες της Δύσης θα φοβηθούν ότι προσπαθούμε να γίνουμε οι νέοι Ταλιμπάν, ότι ετοιμάζουμε μια επανάσταση όπως αυτή του Χομεϊνί στο Ιράν."
Χρόνια διωγμών από τις αιγυπτιακές αρχές έχουν κάνει τους “Αδελφούς Μουσουλμάνους” να ενδιαφέρονται περισσότερο για τα ανθρώπινα δικαιώματα από ό,τι θα περίμενε κανείς από ισλαμιστές. Όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση επέκρινε το καθεστώς Μπουμπάρακ για τις επιδόσεις του πριν τρία χρόνια, οι “Αδελφοί Μουσουλμάνοι” πήραν το μέρος της Ευρώπης.
“Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι πλέον μια οικουμενική γλώσσα. Αν και κάθε χώρα έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, ο σεβασμός των ανθρώπινων δικαιωμάτων πλέον αφορά όλους τους λαούς” δηλώνει ο Εριάν - αν και αποκλείει κατηγορηματικά κάθε συζήτηση περί δικαιωμάτων για τους ομοφυλόφιλους.”
[Άρθρο βρετανικής εφημερίδας για το κίνημα των ισλαμιστών που αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο οργανωμένη δύναμη της αντιπολίτευσης στην Αίγυπτο.]
“Ελπίδα, ελευθερία και δημοκρατία – αυτές οι τρεις λέξεις δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που συμβαίνει στην Αίγυπτο σήμερα… Υπάρχει όλο και μεγαλύτερη πιθανότητα οι διαδηλωτές στην Αίγυπτο να ανατρέψουν αυτό το καθεστώς και να το αντικαταστάσουν με ένα ακόμα χειρότερο. Ως ομοφυλόφιλοι δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε από τη φρίκη που θα ακολουθήσει. Ούτε να παρασυρθούμε από τις φρούδες ελπίδες της Αριστεράς που παρουσιάζει τα γεγονότα στην Αίγυπτο σαν μια μάχη για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Οι διαδηλωτές μπορεί να είναι οργισμένοι με τη φτώχια και τη διαφθορά, αλλά οι δυνάμεις των ισλαμιστών που ο Μουμπάρακ κρατούσε στο περιθώριο καραδοκούν. Και γνωρίζουμε πολύ καλά ποιοι είναι οι στόχοι τους. Οι ομοφυλόφιλοι της Αιγύπτου που απολαμβάνουν σήμερα –αν και πολύ διακριτικά- ένα μικρό περιθώριο ελευθερίας, πρόκειται να μετατραπούν σε εξιλαστήρια θύματα και στόχο λυσσαλέων διωγμών.
Πρόσφατα επισκέφτηκα το Κάιρο και έκανα παρέα με ομοφυλόφιλους που αποτελούν μέρος μιας υπόγειας κοινότητας ανθρώπων που διοργανώνουν πάρτι και κάνουν γνωριμίες μέσω του ίντερνετ. Αν και η ομοφυλοφιλία είναι παράνομη στην Αίγυπτο, οι αρχές σε μεγάλο βαθμό κάνουν τα στραβά μάτια. Το ίδιο συμβαίνει και στη Βηρυτό που τα προηγούμενα δέκα χρόνια έχει γίνει και πάλι το “Παρίσι της Μέσης Ανατολής”.
Σήμερα όμως τα σύννεφα του ισλαμικού φασισμού μαζεύονται πάνω από τις δύο μεγαλουπόλεις και όσα κέρδισε η νεότερη γενιά σε ασφάλεια και αξιοπρέπεια κινδυνεύουν να χαθούν για πάντα. Οι διαδηλωτές μπορεί να ζητούν σήμερα το κεφάλι του Μουμπάρακ, αλλά αύριο θα παιχτεί το γνωστό και δοκιμασμένο σενάριο που έχουμε δει σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις: εχθρότητα απέναντι στη Δύση και το Ισραήλ που θα κατηγορηθούν για όλα τα δεινά της χώρας, μπούρκα και κατάργηση των δικαιωμάτων των γυναικών, εξαφάνιση των ομοφυλόφιλων. ”
[Ο (ρωσοεβραϊκής καταγωγής) αμερικάνος παραγωγός πορνοταινιών Μάικλ Λούκας είναι γνωστός για τις φιλοϊσραηλινές θέσεις του και έχει κατηγορηθεί αρκετές φορές για ισλαμοφοβία. Όπως και για το γεγονός ότι γυρίζει ταινίες με σεξ χωρίς προφύλαξη (για να θυμηθούμε και μερικά πρόσφατα δικά μας …”controversies”)]
Εσείς τί πιστεύετε; Θα γίνουν καλύτερα ή χειρότερα τα πράγματα για τους ομοφυλόφιλους της Αιγύπτου αν ανατραπεί το σημερινό καθεστώς; Μπορείτε να ψηφίσετε στο κουτάκι της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, πάνω δεξιά.
UPDATE με τα αποτελέσματα: Με μόλις μία ψήφο διαφορά, το 52% πιστεύει ότι η κατάσταση πρόκειται να βελτιωθεί μετά τα τελευταία γεγονότα, ενώ το 48% ότι θα εξελιχτεί ακόμα χειρότερα σε σχέση με σήμερα. Ευχαριστώ για την ψήφο σας!
Που να ξέρεις βρε παιδί, αν θα γίνουν καλύτερα ή χειρότερα.. αυτά και την Πυθία να έβαζες, μισά μισά θα τα έλεγε..
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυπάμαι πάρα πολύ για ότι γίνεται εκεί κάτω.. να ξυπνήσουμε λίγο..
Καλημέρα!!!
Τα βασανιστήρια που υπέστησαν οι ομοφυλόφιλοι στην Αίγυπτο, σύμφωνα με την πολυσέλιδη αναφορά In a Time of Torture: The Assault on Justice In Egypt's Crackdown on Homosexual Conduct. Ενδεικτικά μερικές από τις δηλώσεις Αιγύπτιων ομοφυλόφιλων:
ΑπάντησηΔιαγραφήI used to think being gay was just part of my life and now I know it means dark cells and beatings. It is very, very difficult to be gay in Egypt.
They beat us with a hose from a shisha [water pipe] and a baton with a big head. Everyone was beaten. They had our IDs: they'd call your name, and you would go up, and they beat you. I got beaten by the baton and from a hundred hands. I can't tell for how long. You could feel the time when it flowed, but while I was beaten, time stopped.
They made me take my clothes off. This was Ahmed Abdel Wahab who ordered his men to do this, and watched. Officer Mohammed Goma of the Tanta Police was there and he hit me with sticks. I can't tell you what they did to me. I can't tell it.
Τα επτά χρόνια που πέρασαν από το 2004 που συντάχθηκε η αναφορά να έχει βελτιωθεί η θέση των ΛΟΑΔ στην αιγυπτιακή κοινωνία, ώστε να γράφεται ότι "Οι ομοφυλόφιλοι της Αιγύπτου που απολαμβάνουν σήμερα –αν και πολύ διακριτικά- ένα μικρό περιθώριο ελευθερίας", "οι αρχές σε μεγάλο βαθμό κάνουν τα στραβά μάτια"; Μακάρι. Εύχομαι, πάντως, το ενδιαφέρον των αρθρογράφων της Guardian να είναι γνήσιο και τα ΛΟΑΔ δικαιώματα να μην χρησιμοποιούνται προσχηματικά.
Το μέλλον δεν μπορούμε να το προβλέψουμε. Βλέπουμε όμως ότι πολλοί ομοφυλόφιλοι συμμετέχουν στις διαδηλώσεις. Ας ελπίσουμε ότι οι προσδοκίες τους δεν θα διαψευστούν.
Χρήστο καταρχάς σε ευχαριστώ που με το σχόλιό σου συνεισφέρεις επιπλέον χρήσιμα στοιχεία στην ανάρτηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαντάζομαι πως αυτό που λέει είναι ότι σε χώρες όπως η Αίγυπτος, ο Λίβανος ή τα εμιράτα του Κόλπου υπάρχουν δυνατότητες κοινωνικοποίησης των ομοφυλόφιλων, μεγαλύτερη ελευθερία ως προς τη χρήση του ίντερνετ κτλ. Υπάρχει δηλαδή μια υποτυπώδης "κοινότητα" έστω κι αν δεν έχει καμία δυνατότητα να εκφραστεί στο φως της μέρας. Και ότι οι διώξεις μπορεί μεν να είναι πραγματικότητα
(μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά βάναυσο αστυνομικό κράτος) χωρίς όμως να έχουν το στοιχείο της συστηματικής εξόντωσης, αλλά μάλλον σποραδικό χαρακτήρα ανάλογα με την εκάστοτε πολιτική συγκυρία.
Θα σταθώ στα λόγια: "Η καταστολή συνήθως εντείνεται τις περιόδους που η κυβέρνηση προσπαθεί να αποδείξει την ηθική της υπεροχή. Θέλουν να δείξουν ότι διατηρούν τον έλεγχο, ότι παραμένουν οι σωτήρες της αιγυπτιακής κοινωνίας."
ΑπάντησηΔιαγραφήΒάλτε τώρα στη θέση της λέξης "κυβέρνηση" τη λέξη "επαναστάτες" ή "νέο καθεστός" κλπ.
Θυμηθείτε τι έγινε στην Κούβα για παράδειγμα.
Μακάρι να βγω ψεύτης.
Αν καταφέρουν να επιβληθούν την "επόμενη μέρα" οι Μουσουλμάνοι Αδερφοί, έρχονται χειρότερες μέρες. Τα δικαιώματα που εννούν έχουν να κάνουν με τις θρησκευτικές και πολιτικές τους ελευθερίες (μιας και θεωρείται απαγορευμένο το κόμμα τους) και μόνο! Την επόμενη μέρα συνεπώς ακόμη και ως δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση θα κυβερνήσουν με βάση την ισλαμική ιδεολογία...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνω με τον προλαλησαντα και προσθετω οτι για τους φανατισμενους θρησκευομενους οι γκει ειναι υπο-ανθρωποι,οποτε δεν υποκεινται στην ανθρωπινη νομοθεσια,αλλα την τυφλη θρησκευτικη οργη...
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπουμε όμως ότι πολλοί ομοφυλόφιλοι συμμετέχουν στις διαδηλώσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό από πού προκύπτει;
@ erva
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί εννοείς ακριβώς; Το άρθρο που μετέφρασα έκανε λόγο για τρεις γκέι ιστολόγους που φαίνεται να συμμετέχουν ενεργά.
Aν εννοείς ότι δεν μπορούμε να τους δούμε γιατί αναγκαστικά είναι αόρατοι, για το Σαμπέρ υπάρχει και φωτογραφία στο link που έβαλα. Οι άλλοι δύο είναι γνωστοί μόνο από τα διαδικτυακά τους ψευδώνυμα, αλλά πρόσφατα έδωσαν συνέντευξη σε γκέι ραδιοφωνικό παραγωγό των ΗΠΑ.
@ erva_cidreira
ΑπάντησηΔιαγραφήΥποθέτω ότι η ένσταση σου βρίσκεται στο ρήμα που χρησιμοποίησα δηλ. στο "βλέπουμε". Έχεις δικιο- προφανώς μέσα στο πλήθος των διαδηλωτών δεν υπάρχει σαφής και διακριτή παρουσία οργανώσεων ομοφυλόφιλων, ούτε προβάλλονται διεκδικήσεις σχετικές με αυτά τα ζητήματα. Αλλά θα μπορούσε να είναι αλλιώς, σε μια χώρα όπου οι ομοφυλόφιλοι πολίτες υφίστανται βάναυσες διώξεις;
Συνεπώς όντως δεν τους βλέπουμε. Βλέπουμε (ή σωστότερα διαβάζουμε) όμως μαρτυρίες και στο άρθρο που μετέφρασε ο gay super hero αλλά και αλλού για συμμετοχή τους στις διαδηλώσεις.
@ Χρήστος
ΑπάντησηΔιαγραφήΦτάνει η συμμετοχή τους να μη γίνει αντικείμενο επιλεκτικής διαγραφής από το χρονικό της εξέγερσης όπως θα το καταγράψουν αυτοί που τελικά θα επικρατήσουν.
Πιο πάνω έγραψες ότι εύχεσαι το ενδιαφέρον της Guardian για τα ΛΟΑΔ δικαιώματα να μην είναι προσχηματικό. Θα πρέπει επίσης να ευχηθούμε να μην χρησιμοποιούνται οι επαναστάτες των διαδικτυακών μέσων και το μοντέρνο, ανεκτικό προφίλ τους με μοναδικό σκοπό να κερδηθεί η κοινή γνώμη στη Δύση.
Σαφώς θα παίξει ρόλο το ποιος θα ανεβεί στην εξουσία και πόσο σκληροπυρηνικά θα είναι τα ισλαμικά πιστεύω του. Πάντως δεν νομίζω να υπάρχει μουσουλμανική χώρα που οι ομοφυλόφιλοι άνδρες και γυναίκες να περνούν καλά. Τουλάχιστον εγώ δεν ξέρω κάποια.
ΑπάντησηΔιαγραφή