.

.
Κάθε Δευτέρα στην Athens Voice (κλικ)

Πέμπτη 28 Μαΐου 2009

Ο ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΙ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ


" Βέβαιο όμως πρέπει να θεωρηθεί ότι ο Αλέξανδρος σπούδαζε στη Μίεζα μαζί με τον ωραίο Ηφαιστίωνα που το άγαλμά του -χαμένο πια- έπλασε ο Λύσιππος. Ο Ηφαιστίων που είχε ανατραφεί από μικρός μαζί του έγινε για τον Αλέξανδρο «άλλος εγώ» (τον ορισμό αυτό του πολύ επιστήθιου φίλου έδωσε λίγες δεκαετίες αργότερα ο Ζήνων ο Κιτιεύς). Και έμεινε ως το θάνατό του -προανάκρουσμα του θανάτου του πιο αγαπημένου του φίλου- σχεδόν αδιάκοπα, όσο οι πολεμικές επιχειρήσεις δεν έπεβαλλαν περιοδικές απομακρύνσεις, πλάι του ως αρχηγός των «σωματοφυλάκων» και ύστερα της πιο εκλεκτής «Ιππαρχίας» των εταίρων (της «Ηφαιστίωνος Χιλιαρχίας» όπως ονομάστηκε μετά το θάνατό του).

Εκεί στη Μίεζα πίστεψαν οι δυο τους κάποιες ώρες που στους «υποσκίους περιπάτους» έγινε η φιλία τους έκσταση- πως ήταν η επανεσάρκωση του Αχιλλέα και του Πάτροκλου. "

Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, 1980. Τόμος Δ', σελ.15
Συντάκτες του τόμου (μεταξύ άλλων): Κων/νος Τσάτσος, Παν. Κανελλόπουλος, Κων/νος Δεσποτόπουλος



" Ο Αλέξανδρος περιφρονούσε τις ηδονές των γυναικών σε τέτοιο βαθμό που η μητέρα του Ολυμπιαδα φοβόταν ότι δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει απογόνους. "

Κουίντος Κούρτιος Ρούφος (ρωμαίος ιστορικός του 1ου αιώνα μ.Χ), Η Ιστορία του Αλέξανδρου του Μέγα.

" Ο Ιερώνυμος στις επιστολές του γράφει ότι σύμφωνα με το Θεόφραστο ο Αλέξανδρος δεν είχε μεγάλη έφεση στα αφροδίσια. Η Ολυμπιάδα και ο Φίλιππος το γνώριζαν πολύ καλά αυτό και έστειλαν τη θεσσαλή εταίρα Καλλίξεινα, μια πανέμορφη γυναίκα, να πλαγιάσει μαζί του. Φοβόντουσαν ότι μπορεί να είναι γυναικωτός (ευλαβούντο γαρ μη γυννίς ειη) και η Ολυμπιάδα τον ικέτευε να συνουσιαστεί με την Καλλίξεινα. "

Αθηναίος o Ναυκράτιος (λόγιος του 2ου αιώνα μ.Χ), Δειπνοσοφισταί. Ο Ιερώνυμος ήταν ιστορικός και προστατευόμενος του Ευμένη, γραμματέα του Αλέξανδρου. Ο Θεόφραστος ήταν μαθητής του Αριστοτέλη και διάδοχός του στο Λύκειο των Αθηνών.

" Ο Αλέξανδρος πρόσφερε στεφάνι στον τάφο του Αχιλλέα και ο Ηφαιστίων στον τάφο του Πάτροκλου, υπαινισσόμενος ότι και αυτός ήταν ερώμενος του Αλέξανδρου όπως και ο Πάτροκλος ήταν του Αχιλλέα. "

Κλαύδιος Αιλιανός (ρωμαίος ιστορικός του 3ου αιώνα μ.Χ), Ποικίλη Ιστορία

" Και μου λένε ότι άρχισες να μιμήσε τις συνήθειες των κατακτημένων περσών, ότι άρχισες να φοράς τα ρούχα των βασιλιάδων τους και ζητούσες από τους ελεύθερους μακεδόνες να σε προσκυνούν σύμφωνα με τα περσικά έθιμα! Όσο για τους αγώνες που διοργάνωνες και τους σοφούς που έριχνες στα κλουβιά με τα λιοντάρια και την υπερβολική σου αγάπη για τον Ηφαιστίωνα, όσο λιγότερα πω τόσο το καλύτερο. "

Ο Φίλιππος απευθύνεται στον Αλέξανδρο στους Νεκρικούς Διαλόγους του Λουκιανού, κεφάλαιο 14 (2ος αιώνας μ.Χ.)


" Αν θέλεις να γίνεις καλός καγαθός, πέτα το στέμμα που έχεις στο κεφάλι σου και έλα σε μας. Αλλά δεν θα μπορέσεις ποτέ να το κάνεις γιατί σε κυβερνούν οι μηροί του Ηφαιστίωνα. "

Διογένης ο Σινωπεύς (κυνικός φιλόσοφος του 4ου αιώνα π.Χ), Επιστολές

" Ο βασιλιάς Αλέξανδρος αγαπούσε τόσο τα αγόρια που έχανε τα λογικά του (φιλόπαις δ’ην εκμανώς). Όπως μας λέει ο Δικαίαρχος του άρεσε τόσο πολύ ο ευνούχος Βαγόας που έσκυψε και τον φίλησε μπροστά σε όλος τους άντρες του. Και όταν όλοι άρχισαν να φωνάζουν και να χειροκροτούν, με μεγάλη προθυμία έσκυψε και τον ξαναφίλησε. Και σύμφωνα με τον Καρύστιο ο Χάρων από τη Χαλκίδα είχε μαζί του ένα πανέμορφο αγόρι που του ήταν απόλυτα αφοσιωμένο. Σε μια γιορτή που είχε διοργανώσει ο Κρατερός ο Αλέξανδρος θαύμασε την ομορφιά του αγοριού. Ο Χάρων ζήτησε από το αγορι να πλησιάσει και να φιλήσει τον Αλέξανδρο. «Όχι» είπε ο βασιλιάς. «Αυτό θα προκαλέσει σε σένα μεγαλύτερο πόνο από την απόλαυση που θα χαρίσει σε μένα» "

Αθηναίος o Ναυκράτιος, Δειπνοσοφισταί

" Ο Ηφαιστίων ήταν αυτός που από όλους τους φίλους του είχε εγκρίνει περισσότερο την υιοθέτηση των περσικών εθίμων και μιμήθηκε τον Αλέξανδρο σε αυτό. Αντίθετα ο Κρατερός συνέχισε να τηρεί τα μακεδονικά έθιμα. Γι’αυτό και ο Αλέξανδρος ανέθεσε στον Ηφαιστίωνα στις σχέσεις του με τους βαρβάρους και τον Κρατερό στις σχέσεις του με τους έλληνες. Στον Ηφαιστίωνα έδειχνε τη μεγαλύτερη αγάπη (εφίλει μάλιστα) και τον αποκαλούσε φιλαλέξανδρο. Στον Κρατερό έδειχνε τον περισσότερο σεβασμό και τον αποκαλούσε φιλοβασιλέα. Αλλά οι δυο τους δεν τα πήγαιναν καλά και πολλές φορές ερχόντουσαν σε σύγκρουση ακόμα και μπροστά στους στρατιώτες. "


" Ο Αλέξανδρος ήταν εξαιρετικά αγνός και ευγενής στις σχέσεις του με το άλλο φύλο και έδειχνε μεγάλο σεβασμό στο θεσμό του γάμου. ‘Ελεγε ότι δύο πράγματα του θυμίζουν ότι είναι άνθρωπος και όχι θεός: ο ύπνος και η πράξη της αναπαραγωγής - σαν να πίστευε ότι και τα δύο τα προκαλούσε η αδυναμια της ανθρώπινης φύσης. "


" Το πένθος του Αλέξανδρου για τον Ηφαιστίωνα ξεπέρασε κάθε λογικό όριο. ‘Εβαλε να σταυρώσουν το γιατρό που τον είχε αναλάβει. Διέταξε τους στρατιώτες να κόψουν τη χαίτη και την ουρά όλων των αλόγων του ιππικού ως ένδειξη πένθους και να γκρεμίσουν τα τείχη όλων των γειτονικών πόλεων. Αμέσως μετά, χωρίς λόγο, εισέβαλε στη χώρα των Κασσιτών και τους σφάγιασε όλους. "

Λούκιος Μέστριος Πλούταρχος (έλληνας ιστορικός του 1ου αιώνα μ.Χ), Βίοι Παράλληλοι

" Μετά τη μάχη της Ισσού ο Αλέξανδρος μπήκε μαζί με τον Ηφαιστίωνα στη σκηνή που κρατούσαν τις γυναίκες και τις κόρες του Δαρείου. Καθώς ήταν ντυμένοι με τα ίδια ρούχα, η μητέρα του Δαρείου έπεσε να προσκυνήσει τον Ηφαιστίωνα που ήταν ο ψηλότερος από τους δύο. Όταν ένας από τους ακολούθους της την τράβηξε στην άκρη και της έδειξε ποιος ήταν πραγματικά ο Αλέξανδρος, εκείνη ντράπηκε τόσο που ζήτησε να αποσυρθεί. Αλλά ο βασιλιάς της απάντησε πως δεν έκανε κάποιο λάθος αφού ο Ηφαιστίωνας είναι κι αυτός Αλέξανδρος. "

Λούκιος Φλάβιος Αρριανός (ιστορικός του 2ου αιώνα μ.Χ), Αλεξάνδρου Ανάβασις

" Κάποιοι ιστορικοί θεωρούν ότι όσα είπε και έκανε ο Αλέξανδρος τον καιρό του υπερβολικού του πένθους για τον άνθρωπο που αγαπούσε περισσότερο από κάθε τί άλλο στον κόσμο είναι απόδειξη του μεγαλείου του. Άλλοι θεωρούν ότι τέτοια συμπεριφορά δεν αρμόζει σε κανένα βασιλιά, πόσο μάλλον στον Αλέξανδρο. Κάποιοι λένε ότι ρίχτηκε πάνω στο σώμα του νεκρού συντρόφου του και έμεινε εκεί όλη την ημέρα θρηνώντας απαρηγόρητος. Και ότι δεν δεχοταν να τον αποχωριστεί μέχρι που οι εταίροι αναγκάστηκαν να τον τραβήξουν από τη σορό με τη βία. 'Αλλοι λένε ότι για να τιμήσει το νεκρό έκοψε τα μαλλιά του, κι αυτό δεν μου φαίνεται απίθανο αφού από μικρό παιδί ήθελε να συναγωνιστεί τον Αχιλλέα....


Όλοι όμως συμφωνούν για τα παρακάτω: για τρεις μέρες μετά το θάνατο του Ηφαιστίωνα ο Αλέξανδρος δεν έβαλε μπουκιά στο στόμα του και παραμέλησε εντελώς την εμφάνισή του. Έμενε όλη μέρα ξαπλωμένος στο έδαφος κλαίγοντας γοερά ή θρηνώντας σιωπηλά. Διέταξε να ετοιμαστεί στη Βαβυλώνα μια πυρά τόσο μεγάλη που κόστισε 10 χιλιάδες τάλαντα και κήρυξε δημόσιο πένθος σε όλες τις επαρχίες των βαρβάρων. Προς τιμή του νεκρού διοργάνωσε μουσικούς και αθλητικούς αγώνες με τη συμμετοχή 3.000 αθλητών. Και ήταν οι ίδιοι αθλητές που συμμετείχαν στους αγώνες που συνόδευσαν την κηδεία του Αλέξανδρου. "

Λούκιος Φλάβιος Αρριανός, Αλεξάνδρου Ανάβασις

30 σχόλια:

George Tsitiridis είπε...

ti einai afta pou les gia to megalo stratilati??
soookkk
tha steilo ton psomiadi..
kai ton owein :)

pos tolmas
alloste einai kai o noumero 1 ellinas vasi tou skai

Neverlandean είπε...

Καλός χρυσός ο Αλέξανδρος αλλά οι 3 πρώτες θέσεις ανήκουν σε Σωκράτη/Πλάτωνα/Αριστοτέλη. Αυτό στο ΣΚΑΪ ήταν μια φάρσα. XDDDDD

gay super hero είπε...

@ pisoglendis

Eγώ δεν λέω απολύτως τίποτα. Προσπαθώ να μαζέψω ό,τι έχει γραφτεί για το θέμα στις αντίστοιχες ιστορικές πηγές.

@ neverlandean

Eννοείται ότι συμφωνώ μαζί σου για τις τρεις πρώτες θέσεις, όπως φαντάζομαι ότι θα συμφωνούσε και οποιοσδήποτε ιστορικός.

ColourfulMind είπε...

Αλλη μια ενδιαφέρουσα ανάρτηση. Την κάνω save γιατί άλλο να λες αόριστα ότι ο Μέγας ή ο Μεγαλύτερος πλεον ήταν γκέι κι άλλο να διαβάζεις τόσες λεπτομέρειες. Καλημέρα.

Costantin είπε...

Πάντως απο όλα τα παραπάνω φαίνεται ξεκάθαρα γιατί ο Αλέξανδρος αξίζει την θέση του μεγαλύτερου Έλληνα στην Ιστορία... Νομίζω οτι ήταν ο μόνος top-vers Έλληνας πολιτικός ...τι να μας πει ο ψωμιάδης ο γιωργάκης και ο τσίπρας!! βαρεθήκαμε πια να βλέπουμε μόνο btm πολιτικούς στην ελληνική σκηνή... !!

Εσύ σουπερ ήρωα θα βάλεις υποψηφιότητα?? εγώ θα σε ψηφίσω!!

Really Nothing είπε...

Τέλεια η ανάρτηση! Άλλη μια "θρυλική φιλία" λοιπόν... Μου άρεσε το "στους υποσκίους περιπάτους έγινε η φιλία τους έκσταση": αυτό δεν είναι ιστοριογραφία, είναι ποίηση!

gay super hero είπε...

@ really nothing

Aυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι σε ένα έργο 16 τόμων και χιλιάδων σελίδων όπως η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους κάποιος κατάφερε να περάσει μία άμεση και μη λογοκριμένη αναφορά στο ερωτικό στοιχείο της σχέσης Αλέξανδρου-Ηφαιστίωνα έστω και με πολύ ποιητικό τρόπο!

Κι αν σκεφτεί κανείς ότι όλοι αυτοί οι νεοέλληνες ακαδημαϊκοί που υπογράφουν τον τόμο μας έχουν συνηθίσει να περιφρονούν, να αποκρύπτουν και να υποβαθμίζουν το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας στον αρχαίο κόσμο αυτή η ευθεία αναφορά γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακή.

Πάντως αυτό το "υποσκίους περιπάτους" για να είναι σε εισαγωγικά προφανώς προέρχεται από κάποιο αρχαίο κείμενο. Το οποίο δυστυχώς δεν μπόρεσα να εντοπίσω.

Really Nothing είπε...

Εννοείται ότι η αναφορά είναι σαφής και τολμηρή για την συγκεκριμένη εγκυκλοπαίδεια και για την Ελλάδα του 1980. Πολύ φοβάμαι όμως ότι και σήμερα οι περισσότεροι ακαδημαϊκοί χειρίζονται το θέμα με την ίδια "λεπτότητα", ακριβώς γιατί φοβούνται ότι θα πέσουν να τους φάνε αν πουν την "κακή" λέξη!

Nikos είπε...

Θα συμφωνήσω με Neverlandean για τους 3 πρώτους πάντως.

Ο Μέγας Αλέξανδρος πρέπει να ήταν και γαμώ τα άτομα πάντως.

gay super hero είπε...

Kαι βέβαια να μην ξεχάσω ότι το απόσπασμα από τον Κλαύδιο Αιλιανό το βρήκα στο Απέναντι Πεζοδρόμιο

Owain Glyndwr είπε...

@pisoglendis:ήθελες κάτι αγαπητέ μου;όλη αυτή την ιστοριογραφία την είχα διαβάσει από την εποχή του Λυκείου και με την συνοδεία του πρωτότυπου για να ξεκαθαρίζω τα πιθανά σημεία που η μετάφραση θα ήθελε να κρύψει.Είναι γεγονός ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ομο/αμφιφυλόφιλος και ότι η σχέση του με τον Ηφαιστίωνα ήταν υποδειγματική και πολύ συγκινητική,ένα τέτοιο πρώτυπο μακάρι να αντικαθιστούσε την συμπεριφορά των περισσότερων σημερινών gay...που κάνουν συλλογές...(μη ρωτήσετε από τι!)
Για τα ιστορικά πιστεύω ότι πράγματι ήταν ο μεγαλύτερος Έλληνας γιατί χωρίς αυτόν οι σκέψεις των υπολοίπων θα έμεναν μεταξύ Ακροπόλεως και Αγοράς και δεν θα γινόταν παγκόσμιες.Εφάρμοσε το όραμα του Αριστοτέλη στην ουσία αλλά σε καλύτερη ακόμα μορφή γιατί ο Αριστοτέληξς πίστευε πως έχουμε ως Έλληνες χρέος να μεταδόσουμε τον πολιτισμό στους απολίτιστους βαρβάρους,ενώ ο Αλέξανδρος ότι και οι βάρβαροι είχαν ένα λαμπρό πολιτισμό και ότι μόνο με την ένωση των πολιτισμών θα προχωρούσε η ανθρωπότητα.Χωρίς αυτόν οι Πέρσες θα ξαναέρχονταν σε κάποια χρόνια και μια από τις πολλές φορές θα σβήναμε και θα τέλειωνε ο δυτικός πολιτισμός,ενώ ούτε και ο χριστιανισμός θα είχε το υπόβαθρο για να αναπτυχθεί.Και σκεφτείται ότι οι επίδραση του ελληνικού πολιτισμού δεν σταμάτησε στα ελληνιστικά αλλά σαφώς συνεχίζεται ως τις μέρες μας

THANOS είπε...

εξαιρετικός, ως συνήθως.
Όσο για το ελληνικό φως, αυτό ταξιδεύει στους αιώνες, αλλά το άστρο που το παρήγαγε είναι πλέον μαύρη τρυπα

Unknown είπε...

Ωραίος ο Τhanos! Δώσαμε τα πάντα στον κόσμο αλλά δεν κρατήσαμε τίποτα για τον εαυτό μας

THANOS είπε...

Τασούλη, υπέρχει ένα θέμα με το κληρονομικό χάρισμα, αν ήταν έτσι θα χαμε προσωπικό αστρολόγο και θα ψηφίζαμε τον απόγονο του Καποδίστρια, που πρόσφατα γνωρίσαμε στο ΣΚΑΙ

ΠΑΥΛΟΣ είπε...

Μήπως θα έπρεπε κάποια στιγμή να γράψεις ένα ιστορικό βιβλίο, λέω εγώ!

ds είπε...

Ωραία ανάρτηση, με μερικά συγκινητικά αποσπάσματα... Κάθε μεγάλος ηγέτης χρειάζεται έναν άξιο σύμμαχο.

Η σχέση Αλέξανδρου-Ηφαιστίωνα αποτελεί πρότυπο του πραγματικού και δυνατού έρωτα που σκοπό δεν έχει μόνο την ικανοποίηση αλλά και την ηθική και πνευματική εξύψωση.

gay super hero είπε...

@ pavlos

Nομίζεις ότι τα ήξερα κι εγώ όλα αυτά; Ψάχνοντας για τα ποστ, μαθαίνω κι εγώ!

kyzikos είπε...

έχεις κάνει φοβερή δουλειά, μπράβο

George Tsitiridis είπε...

fisika kai ekana plaka...
i douleia sou omos einai panda apsogi

SK είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη συλλογή. Συγχαρητήρια!

Ανώνυμος είπε...

Είναι τόσο ειρωνικό το γεγονός ότι ψηφίσανε έναν γκέι για τον μεγαλύτερο έλληνα όλων των εποχών, τη στιγμή που η ομοφοβία των περισσότερων ελλήνων δεν έχει μετατοπιστεί ούτε στο τόσο... πού είναι το σύμφωνο συμβίωσης, που προς τιμήν του μεγαλύτερου έλληνα όλων των εποχών θα έπρεπε να ονομάζεται Ηφαιστιώνειο;

Αναγνώστης είπε...

Gay Super Hero,

Έχω εντρυφήσει αρκετά στην περιόδο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και θα επιθυμούσα να κάνω κάποιες διευκρινίσεις.
Δεν υπάρχουν ιστορικές πηγές σύγχρονες του Αλεξάνδρου και αυτό κατέστησε το έργο των ιστορικών 9όχι μόνο στο παρόν θέμα) αρκετά δυσχερές. Ωστόσο, το έργο του Αρριανού (2ος αι. μ.Χ.) θεωρείται το πλέον αξιοπίστο, γιατί όπως ο ίδιος δηλώνει, αναζήτησε πληροφορίες στα έργα κυρίως του Πτολεμαίου, στρατηγού του Αλρξάνδρου, και άλλων σύγχρονων του. Άλλες ιστορικές πηγές λιγότερο όμως αξιοπίστες και με πολλά αμφισβητήσιμα σημεία είναι ο Διόδωρος (ο Αλέξανδρος είναι ένα μόνο μέρος της παγκόσμιας ιστορίας του) και το έργο του Πλουτάρχου "Αλέξανδρος" από τους Βίους Παράλληλους. Ο Κίντος Κούρτιος Ρούφος θεωρείται ήσσονος σημασίας, διότι δεν έγραψε καν την ιστορία του στρατηλάτη, αλλά ένα μυθιστόρημα.

Το καλύτερο σύγγραμα που ασχολήθηκε με τα "προσωπικά" του Αλεξάνδρου είναι πάλι έργο του Πλουτάρχου με τίτλο "Περί Αλεξάνδρου τύχης ή αρετής". Χωρίς πολλές ανακρίβειες ο Πλούταρχος προσπαθεί να εξιχνιάσει τη δαιδαλώδη προσωπικότητα του Μακεδόνα στρατηλάτη, αλλά τλικά καταφέρνει να πλάσει μια αγιογραφία, αφού δεν του επισυνάπτει τόσες μεμπτές ενέργειες όσο άξιες θαυμασμού. ενάρετες.

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι υπόλοιπες πηγές πλην των άνωθεν λεχθέντων λογίζονται ως αναξιόπιστες και εσφαλμένες, διότι μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου γράφθηκαν πολλά εκ πολλών, με αποτέλεσμα να κυβερνά μία σύγχυση την οικουμένη γύρω από την εκστρατεία και το άτομο του Αλεξάνδρου. Σ' αυτήν τη σύγχυση τέλος επιχείρησε να δώσει ο Αρριανός, όπως προανέφερα.

Όσον αφορά τη σχέση του με τον Ηφαιστίωνα δεν είναι απαραίτητο να την αναγάγουμε σε ερωτική, διότι δεν μπορεί να τεκμηριωθεί από πηγές έγκυρες. Διότι ούτε το πένθος του για την απώλεια του είναι βάσιμη ούτε η εγκράτειά του -την οποία και εξυμνούν- αποτελεί ένδειξη για τις σεξουαλικές του προτιμήσεις.

Ο Αλέξανδρος ήταν ένας άνθρωπος φιλόδοξος, ευφυής, χαρισματικός. Η σχεδόν αποκλειστική του έγνοια ήταν η κατάκτηση και εξερέυνηση νέων περιοχών και το κυνήγι της αθανασίας μέσω των ηράκλειων άθλων του. Συνεπώς, δεν είναι ιστορικά ορθό να προβούμε σε μια τέτοια διακήρυξη.

Χαίρομαι που δεν πήρες θέση περί του θέματος, αλλά έκανες μια απλή αράθεση αποσπασμάτων. Ελπίζω να βοήθησα αρκετά με τα παραπάνω.

Φιλικά

gay super hero είπε...

@ Αναγνώστης

Καταρχάς να σε ευχαριστήσω για το σχόλιό σου.

Είναι σαφές ότι όσα γνωρίζουμε για τον Αλέξανδρο προέρχονται κυρίως από τους λογίους της ρωμαϊκής περιόδου που είχαν διαβάσει τα έργα των σύγχρονών του και στα οποία δυστυχώς εμείς δεν έχουμε πλέον πρόσβαση.

Υπάρχουν ορισμένα πράγματα που επαναλαμβάνονται και διασταυρώνονται από όλες τις πηγές που έχουμε στη διάθεσή μας. Η αδιαφορία του Αλεξάνδρου για το γυναικείο φύλο, η "υπερβολική αγάπη" και το "υπερβολικό πένθος" για τον Ηφαιστίωνα και ο παραλληλισμός που οι ίδιοι καλλιεργούσαν με τη σχέση Αχιλλέα-Πατρόκλου. Το γεγονός ότι αυτές οι πληροφορίες επιμένουν και ανακυκλώνονται για αιώνες από τόσες διαφορετικές μεταξύ τους πηγές σίγουρα δεν μπορεί να είναι τυχαίο.

Από κει και πέρα ο καθένας βγάζει τα συμπεράσματά του. Αλλά δεν νομίζω ότι είναι ακαδημαϊκά "έντιμο" να ζητάμε περισσότερα ντοκουμέντα και αποδείξεις για μια προσωπικότητα που -μην το ξεχνάμε- έζησε τον 4ο αιώνα π.Χ. Ούτε χρειάζεται βέβαια να μας προσκομίσει κανείς βίντεο και φωτογραφίες για να αποδεχτούμε το προφανές! Τα περισσότερα πράγματα που αποδεχόμαστε και θεωρούμε δεδομένα σχετικά με την αρχαιότητα στηρίζονται σε πολύ λιγότερες και λιγότερο διασταυρωμένες πληροφορίες σε σχέση αυτές που έχουμε για την προσωπική ζωή του Αλέξανδρου.

Με βάση τα στοιχεία που έχουμε θα έλεγα ότι ειναι πολύ μεγαλύτερο "λογικό άλμα" να υποθέσει κανείς ότι η σχέση με τον Ηφαιστίωνα ήταν απλώς φιλική (όταν είναι σαφές ότι ο Αλέξανδρος τον ξεχώριζε ανάμεσα σε όλους τους συντρόφους ή "εταίρους" και έφτασε σε σημείο να καλλιεργήσει τον παραλληλισμό με τον Αχιλλέα και τον Πάτροκλο) ή ότι ο Αλέξανδρος ήταν -όπως υπονοείς- ασεξουαλικός και ενδιαφερόταν μόνο για τις κατακτήσεις του (αν τον ενδιέφεραν "μόνο οι κατακτήσεις του" σίγουρα δεν θα πενθούσε μέχρι θανάτου και δεν θα επέμενε στη "θεοποίηση" ενός από τους πολλούς επιτελάρχες του).

Μελετώντας τις ίδιες πηγές και οι σύγχρονοι ιστορικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι "για την ομοφυλοφιλία καμίας άλλης ίστορικής προσωπικότητας δεν έχουμε περισσότερα στοιχεία από όσα έχουμε για τον Αλέξανδρο" (J. Davidson) και ότι "στην ηλικία των 30 ο Αλέξανδρος παρέμενε εραστής του Ηφαιστίωνα αν και οι περισότεροι έλληνες σε αυτή την ηλικία θα είχαν διακόψει τη σχέση ψάχνοντας για κάποιον νεότερο" (Robin Lane Fox)

'Αλλωστε όπως διάβασες και στο απόσπασμα από την "Ιστορία του Ελληνικού Έθνους" ακόμα και η επίσημη ακαδημαϊκή ιστοριογραφία της νεότερης Ελλάδας δεν μπορεί να αρνηθεί ένα γεγονός που η ίδια εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να θάψει και να αποσιωπήσει.

turigr είπε...

Άψογη και άκρως ενημερωτική όπως πάντα η ανάρτησή σου. Θα συμφωνήσω κι εγώ ότι ο Μ. Αλέξανδρος, κατά την προσωπική μου άποψη, δεν ήταν τόσο σημαντικός για την προσφορά του στον πολιτισμό, αφού Πλάτωνας και Αριστοτέλης διαμόρφωσαν και συνεχίζουν να διαμορφώνουν τη σύγχρονη δυτική σκέψη.

Αναγνώστης είπε...

Δε χρειάζεται να αναφέρω πως έκανες εξαιρετική δουλειά.

Απλώς, η σχέση Αλεξάνδρου και Ηφαιστίωνα είναι τόσο αμφιλεγόμενη -εκεί ήθελα να καταλήξω- ώστε κανείς δεν μπορεί να αποδείξει κάτι απόλυτα αληθές. Για κάθε επιχείρημα που προβάλλει κάποιος υπέρ της ερωτικής εκδοχής μπορεί κάποιος να βρει άλλο ένα υπέρ της απλώς φιλικής. Το γονιμότερο για έναν ιστορικό θα ήταν να αποφύγει να πάρει διακριτή θέση. Ο Hammond για παράδειγμα δεν υποστήριξε ποτέ την ερωτική σχέση των δύο ανδρών. Ο σύγχρονοι άγγλοι φιλόλογοι όπως Φοξ και ο Κάρτλεντζ εμμένουν στη σεξουαλική σχέση των δύο ανδρών. Ο Μαρωνίτης είχε την ίδια εμμονή ότι ο Αχιλλέας είχε ερωτική σχέση με τον Πάτροκλο. Βέβαια, αυτό είναι αόριστο, διότι η Ηλιάδα δεν αναφέρει κάτι συγκεκριμένο. ΚΙ ο Αλέξανδρος παρομοίαζε περισσότερο τον εαυτό του με τον Αχιλλέα, διότι ο Αριστοτέλης του έμαθε να λατρεύει τον Όμηρο και το έπος του, και αντίστοιχα τον καλύτερο του φίλο (ανέξαρτητα με το τι εντέλει έκαναν, ήταν φίλοι) με τον Πάτροκλο.

Όπως βλέπεις, δεν μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα. Προσπαθούμε από αοριστίες να εξαγάγουμε κάποια στοιχεία αλλά δε βοηθά και τόσο πολύ.
Εξάλλου δεν αλλάζει κάτι, αν όντως ο Αλέξανδρος είχε ερωτική επαφή με τον Ηφαιστίωνα.

Μ' αρέσει που μου δίνεις μια ευκαιρία να αναπτύξουμε ένα γόνιμο διάλογο χωρίς φανατισμούς και ανώφελους εντυπωσιασμούς. Και ειμαι ο ίδιος "αναγνώστης" με το προηγούμενο ποστ. Έτσι σου υπογράφω. :)

gay super hero είπε...

@ Aναγνώστης

Το κατάλαβα ότι είσαι ο ίδιος :-) Κι εγώ σε ευχαριστώ που μου δίνεις την ευκαιρία γι αυτό το διάλογο!

Απλά δεν καταλαβαίνω τί είδους αποδείξεις εννοείς. Κάποιο φωτογραφικό ενσταντανέ ή κάποια δημόσια περίπτυξη μπροστά σε μάρτυρες (το έχουμε και αυτό στην περίπτωση του Βαγόα); Δεν νομίζω ότι μετά από 25 αιώνες είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε κάτι περισσότερο από τη συμφωνία όλων των αρχαίων συγγραφέων πως υπήρχε μια πολύ έντονη σχέση μεταξύ δύο συνομηλικών αντρών, κάτι που από κάποια ηλικά και έπειτα προκαλούσε συζητήσεις και σχόλια. Και βέβαια στο ότι ο θάνατος του Ηφαιστίωνα οδήγησε λίγο καιρό μετά στο χαμό του ίδιου του Αλέξανδρου.

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να μάθουμε τί ακριβώς έκαναν ή δεν έκαναν στο κρεβάτι για να αποδείξουμε ότι οι δύο άντρες είχαν έναν απίστευτα ισχυρό δεσμό. Φαντάζομαι να συμφωνείς πως η σημαντικότερη απόδειξη ότι η σχέση δύο ανθρώπων πηγαίνει πολύ πέρα από τη φιλία δεν είναι το κρεβάτι αλλά η ένταση των συναισθημάτων που εκφράζονται.

Το θέμα του Αχιλλέα και του Πάτροκλου αξίζει μία ανάρτηση από μόνο του :-) Ως τότε επιφυλάσσομαι, αλλά όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να μελετήσει τις δύο τελευταίες ραψωδίες της Ιλιάδας :-)

Ria είπε...

Για αλλη μια φορα εξαιρετικο ποστ. Τον Μ.Αλεξανδρο τον ψηφισα ως μεγαλο Ελληνα, αλλωστε το προθεμα( επιθετο) το ειχε ηδη ;) Και φυσικα οπως παντα προσπαθω να τον κρινω με τα δεδομενα της εποχης του(οσο μπορω βεβαια, δεν ειμαι Dr. Who- δυστυχως ;)) και οχι με τα σημερινα( σορρυ που ειμαι λιγο Οff-Topic σε αυτο το σημειο):
O Αλεξανδρος λοιπον δεν ητανε φυσικα ουτε εθναρχης( βλ. δεξιοι/φασιστες) ουτε και καπιταλιστης/ρατιστης/νεος Bush( βλ. αναρχικοι/αριστεροι). Ητανε ενας ανθρωπος της εποχης του που ειχε εμπνευστει απο την Ιλιαδα οσο δεν παει αλλο, για να μην αναφερω και τον Ηρακλη και φυσικα αφησε ανεξιτηλο αποτυπωμα στην ιστορια, ασε που πιστευω -εχοντας διαβασει αρκετα σχετικα βιβλια- πως ητανε και πραγματικα μπροστα απο την εποχη του και πολιτικα και ως ανθρωπος.Δεν ειναι τυχαιο που ασχολουνται ακομα και σημερα μαζι του ιστορικοι και γραφονται βιβλια και ακομα συζητιεται, οχι μονο ως στρατηγος, αλλα και ως προσωπικοτητα.
Οσον αφορα τη σχεση του με τον Ηφαιστιωνα πιστευω οτι δεν ητανε απλα και μονο φιλικη, αλλα και ερωτικη και πολυ, πολυ συγκινητικη μαλιστα. Καθε φορα που διαβαζω πως θρηνησε το χαμο του Ηφαιστιωνα σπαρασσει η καρδια μου... Συγχαρητηρια και παλι για το ποστ σου. Προσφερεις ενα φορουμ για να γινεται κουβεντα με αξιοπρεπεια και νηφαλιοτητα. Εχω βαρεθει πια τις ακραιες αποψεις( βλ. youtube)!!!

P.S. Δεν περιμενα να υπαρχει μια τετοια ποιητικη αναφορα στην Ιστορια του Ελληνικου Εθνους και πολυ χαρηκα διαβαζοντας την. Ειναι η ιδια η Ιστορια του Ελληνιου Εθνους με αυτη του Παπαρρηγοπουλου(Κατι μου λεει πως οχι, αλλα ειπα να σε ρωτησω...)
Ευχαριστω και παλι!

gay super hero είπε...

@ Ria

Eγώ σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια :-)

'Οχι δεν έχει καμία σχέση με αυτή του Παπαρρηγόπουλου. Αυτή η "Ιστορία του Ελληνικού έθνους" εκδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 80 σε 16 τόμους και ήταν συλλογικό έργο. Πάντως είναι ακόμα διαθέσιμη στα βιβλιοπωλεία.

Dildo on the run είπε...

Εξαιρετικες πληροφοριες αλλα το να χαρακτιριζεται ο μεγας Αλεξανδρος ο σπουδαιοτερος ελληνας για μενα ειναι βρισια προς το ελληνικο πνευμα.

gay super hero είπε...

@ dildo on the run

Ο τίτλος αναφέρεται στη σχετική τηλεοπτική δημοσκόπηση που είχε μεταδώσει τότε ο ΣΚΑΪ...