Να ξεκινήσουμε με ιδιαίτερα προσφιλές στους έλληνες καλλιτέχνες ζήτημα των ταμπού της ελληνικής κοινωνίας σε θέματα εθνικής ταυτότητας και θρησκείας. Πολλοί βέβαια θα σπέυσουν να τους κατηγορήσουν ότι εσκεμμένα επιδιώκουν την πρόκληση για λόγους διαφήμισης. Θεωρώ όμως ότι η ύπαρξη και μόνο αυτών των ταμπού (σε συνδυασμό με τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην εκπαίδευση, την τέχνη και αλλού) είναι λογικό να ερεθίζει τους καλλιτέχνες που προσπαθούν με αυτό τον τρόπο να δοκιμάσουν τα όρια της ελευθερίας της έκφρασης.
Επίσης εύφημος μνεία στον Φαϊτάκη που παρουσιάζει τις κοινωνικές και πλανητικές συγκρούσεις και την θηριώδη έλλειψη ανεκτικότητας που βιώνουμε παγκοσμίως σε μια μνημειώδη τοιχογραφία νεοβυζαντινής τεχνοτροπίας με τίτλο "Ο Σωκράτης πίνει το κώνειο".
Aκόμα πιο ανατριχιαστικό το βίντεο του Σνάιντερ με τα λευκά κελιά του Γκουαντάναμο. Η μινιμαλιστική αισθητική τους και οι άψογες γεωμετρικές και χρωματικές αρμονίες σε κάνουν να πιστεύεις ότι δεν βλέπεις κολαστήριο αλλά ένα σούπερ-μοντέρνο σπα σχεδιασμένο από κάποιον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα!
Δεν θα μπορούσαν να λείψουν βέβαια και οι φεμινιστικές εξάρσεις όπως αυτό το γκράφιτι της Κόστε που μετατρέπει το Μοtherfucker σε Fatherfucker :-)
Από τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της έκθεσης, για μένα τουλάχιστον, το Βίντεο της Λουντ Domestic Violence όπου η αφηγήτρια απαριθμεί με εξονυχιστική λεπτομέρεια και χαρακτηριστική απάθεια τους δεκάδες τρόπους που κάποιος μπορεί να τραυματιστεί σοβαρά ή να βρεί φριχτό θάνατο μέσα στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού του. 'Η πως η φαντασίωση της ανασφάλειας και της φρίκης στοιχειώνει τη βολεμένη θαλπωρή του σύγχρονου δυτικού νοικοκυριού.
Οι δύο έσονται εις σάρκα μίαν σε αυτό το γλυπτό του Γκόμπερ.
Το υπέροχα γοτθικό installation του Μπαρεϊκις αδικείται φριχτά από οποιαδήποτε φωτογράφιση.
Οι AVAF παρουσιάζουν υποδειγματικά το Anxious Feeling ενός επίδοξου παρενδυσία (κοινώς τραβεστί) αιωρούμενου ανάμεσα στην επιθυμία για θηλυκότητα και την παραμόρφωση. Λεπτομέρεια που σκοτώνει τα κουρελιασμένα και πεταμένα στο έδαφος φορέματα. Αν τέχνη είναι η προσέγγιση της πραγματικότητας μέσα από φαινομενικά άσχετους συνειρμούς, τότε το αυτοσχέδιο συντριβανάκι με τις καρύδες παίρνει άριστα δέκα.
Οποιαδήποτε απόπειρα για εξέγερση και χειραφέτηση δεν μπορεί παρά να τραφεί από τους σωρούς των απορριμμάτων της καταναλωτικής κοινωνίας που είναι και το βάθρο της σε αυτή την απασιόδοξη εγκατάσταση της Κλαρκ.
Η αγωνία του φύλου και της ταυτότητας για ακόμα μια φορά. Ο Κοχ χρησιμοποίησε το σώμα του ως εκμαγείο. Η περιοχή των γεννητικών οργάνων μοιάζει σαν να έχει καταστραφεί από χειροβομβίδα ή να έχει διαβρωθεί από καποιο σαρκοβόρο μικρόβιο.
Για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής στέρησης δυο σακούλες γεμάτες με νερό δεμένες μεταξύ τους με συγκεκριμένο τρόπο και τρεις κουβέρτες διπλωμένες κατάλληλα προσφέρουν την απαραίτητη εκτόνωση, αρκεί να μην σπάσουν οι σακούλες και το καφτό σεξ μετατραπεί σε δροσερό μπουγέλωμα! Τώρα αν όντως στις φυλακές υπάρχει τέτοια έλλειψη σε τουρλωτά οπίσθια θα σας γελάσω.
Στο οστεοφυλάκιο του Μακλέι αντί για οστά βρίσκεις κατάλευκα ακουστικά τηλεφώνων.
Η παραπάνω ανθολόγηση δεν είναι παρά ενδεικτική και έγινε με καθαρά προσωπικά κριτήρια. Αυτά που έχω παραλείψει είναι πολλά και εξαιρετικά. Για πρακτικούς λόγους ήταν πολύ δύσκολο να σας παρουσιάσω στιγμιότυπα από εκπληκτικά βίντεο όπως εκείνο της Μυλωνά με το πνιγμένο πρόβατο ή του Νικολάι με το εγκαταλελειμένο σπίτι του γλύπτη Ροδάκη στην Αίγινα. Αν θέλετε να τα απολαύσετε σας συνιστώ ανεπιφύλακτα να επισκεφτείτε την έκθεση!
19 σχόλια:
Αυτό με τις καρύδες δεν το κατάλαβα, αν και έκανα κάποιο συνειρμό!
Τις σακούλες τις χρησιμοποιούμε διαφορετικά έξω, για τον ίδιο σκοπό, όμως, πάντα!
Καλύτερη φωτό το γλυπτό(installation?) του Μπαρεϊκις και τα ακουστικά-οστά. Είμαστε ό,τι ακούσανε;
Μου αρεσε η ματια σου στα εργα:)
Δεν έχω πάει ακόμα, Εξαιρετική η ανάλυσή σου!
@ reactor
Το σχόλιο για τα τηλέφωνα άψογο! Τις σακούλες πως τις χρησιμοποιείτε έξω δηλαδή; Για τις καρύδες σκέψου υγρό που αναβλύζει πάνω από σκληρά, σκούρα μπαλάκια και θα το βρεις ;-)
@ lolita
If it's coming from you, δικαιούμαι να φουσκώσω από περηφάνια!!
@ revqueer
Να πας, να πας! Και σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Πραγματικά ενδιαφέρουσα έκθεση.
Και ο δικηγόρος του διαβόλου από Σαλλλόνικα: Να μην ξεχνάτε φίλτατοι Αθηναίοι ότι η 1η Biennale εν Ελλάδι πραγματοποιΕΙΤΑΙ και έρχεται εις πέρας εντός ολίγων ημερών (σε 5 για την ακρίβεια) στη μαμά Θεσσαλονίκη με θεματικό κέντρο "Heterotopias". H Biennale μας άνοιξε τέλη Μάη.
Top5 κατ'εμέ (copy+paste & enjoy)
-Από τους Ahmet Ogut & Sener Ozmen:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=24&act_id=22&prg_id=23&ptype=1
-Από την Κωνσταντίνα Σταύρου:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=366&act_id=33&prg_id=33&ptype=2
-Από το Σωτήρη Λιούκρα:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=345&act_id=33&prg_id=33&ptype=2
-Από το Γιώργο Γκολφίνο:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=28&act_id=22&prg_id=23&ptype=1
-Από τον Hicham Benohoud:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=5&act_id=20&prg_id=21&ptype=1
Top installation (που μάθαμε να μιλάμε όλοι οι βλαχοintellectuel) αποτελεί αυτό του Vadim Zakharov στο αίθριο του Βυζαντινού Μουσείου:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=25&act_id=22&prg_id=23&ptype=1
αλλά και εξίσου καλό από Χρήστο Αλευρά:
http://www.thessalonikibiennale.gr/progdetail.php?lang=1&art_id=322&act_id=33&prg_id=33&ptype=2
Οταν το λεμε εμεις(το destroy athens ντε)ειμαστε ανεγκεφαλοι χουλιγκανοι....τωρα εγινε art....
Gay Super Hero,
"Τις σακούλες πως τις χρησιμοποιείτε έξω δηλαδή;"
Αφ' ενός δεν είμαστε όλοι τυφλοί, αφ' ετέρου δεν είναι όλες οι γκόμενες θεές... Ολοι, όμως, έχουμε ανάγκες!
:)))))))))
Τι λέει ρε ο Αχμαντινετζάντ;
Το κόψανε το "σπορ" στο Ιράν;!!
Ακου δεν υπάρχουν ομοφυλόφιλοι στο Ιράν... Οπως λέμε "Υπάρχουν όπλα μαζικής καταστροφής στο Ιράκ";
Τώρα το πιασα με τις σακούλες. Lol
Με τον Μεγάλο Σατανά θα ασχοληθώ σε επόμενο ποστ.
Ναι, να ασχοληθείς... Είναι ο μόνος Μεγάλος Σατανάς στον πλανήτη που φτιάχνει κακά πυρηνικά, θεωρεί πως το Ολοκαύτωμα δεν είναι συγχωροχάρτι για θηριωδίες(εδώ συμφωνώ 100%) και παραμένει ομοφοβικός ηγέτης ομοφοβικής κοινωνίας...
Θα μας τρελάνεις κι εσύ!
Κάτσε να ξεφορτωθούμε πρώτα τα δικά μας Θεϊκά Σημάδια(aka Αγιατολάχ) και τους κουσουροχαρακτηρισμούς, και μετά τα χώνουμε και στους παραέξω...
Δεν θεωρεί ότι το Ολοκαύτωμα δεν είναι συγχωροχάρτι κτλ κτλ. Θεωρεί ότι δεν έγινε. Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Αλλά περισσότερα για θηριωδίες σε επόμενο ποστ.
@mad
Όλα καλά αυτά που λες, αλλά από ό,τι ξέρω η προσέλευση στη Θεσ/νίκη υπήρξε απογοητευτική. Στην Αθήνα μπορώ να πω ότι το ενδιαφέρον είναι μεγάλο.
Παρομοίως οι ΗΠΑ δηλώνουν με έγγραφα του State Department, της NSA, της CIA και δεν συμμαζεύεται πως το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν στοχεύει στην κατασκευή πυρηνικών πυραυλικών κεφαλών, παρά το χοντρό κράξιμο και "άδειασμα" από την International Atomic Energy Agency...
Σήμερα πέρασε και σχετικό amendment για τη στάση των ΗΠΑ ως προς το Ιράν και όποια άλλη χώρα υποστηρίζει(σύμφωνα με ποιον;) τις τρομοκρατικές(σύμφωνα με ποιους;) οργανώσεις, παρόμοιο με αυτό που έδωσε νομικό υπόβαθρο στον πόλεμο του Ιράκ.
Αν το Ολοκαύτωμα δεν αποτελούσε συγχωροχάρτι για την καφρίλα των Ισραηλινών, και αν αυτοί με τη σειρά τους δεν αποτελούσαν μια διαχρονική -κατά το δοκούν- αφορμή για προληπτικούς πολέμους, τότε στ' αρχίδια τους οι Μουσουλμάνοι για το αν έγινε ή δεν έγινε, κάτι που θα τους αφήσει να παραδεχθούν την ιστορική αλήθεια.
Το ίδιο ισχύει και για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν. Δεν πάει να φωνάζουν όλοι οι επιστήμονες πως το Ιράν τηρεί τα σύμφωνα που έχει υπογράψει(Nuclear Non-Proliferation Treaty) και πως όλα τα αμερικανικά έγγραφα και δηλώσεις αναλώνονται σε εικασίες και προκαταλήψεις, αν ο μέσος αμερικανός μπριζώνεται με τα WMDs, αυτή είναι και η official τοποθέτηση.
Η βλακεία δεν έχει σύνορα, ιδίως η οργανωμένη!
Thanks, αγαπητέ Β. για το έξοχο ρεπορτάζ σου! Ιδίως για όσους από εμάς δεν θα μπορέσουμε να επισκεφτούμε την έκθεση.
Δεν είμαι εγώ για τέχνη..
Πολύ με έχει προβληματίσει αυτή έκθεση...
και ακόμα δεν πήγα! :Ρ
(στα άκρα οι κριτικές, έτσι? :) μαύρο ή άσπρο...)
:)
λες να πάω?
Εγώ προσπάθησα να τεκμηριώσω ό,τι λέω περιγράφοντας τις πρωτογενείς, αφιλτράριστες εντυπώσεις που μου άφησαν τα έργα (οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο μπορεί να βοηθάνε, αλλά όχι πάντα). Αν σε ενδιαφέρει η τέχνη και το πως εξελίσσεται σήμερα σου συνιστώ ανεπιφύλακτα να πας. Έχω φάει στη μάπα πολλές βαρετές εκθέσεις και η Μπιενάλε δεν ήταν μία από αυτές. Από την άλλη, οι εντυπώσεις σου δεν μπορούν να στηρίζονται στην αισθητική εμπειρία και μόνο καθώς πολλά από τα έργα έχουν πολύ έντονο το στοιχείο του κοινωνικοπολιτικού σχολιασμού οπότε πρέπει κανείς να γνωρίζει τα συμφραζόμενα. Π.χ. στο βίντεο του Τσιβόπουλου αν κάποιος δεν έχει δει ποτέ στιγμιότυπα από τις φιέστες της χούντας στο Παναθηναϊκό Στάδιο, δεν πρόκειται να καταλάβει τι γίνεται. Ξεκινώντας από αυτό, το συνδυάζεις με το ντεκόρ, το ντύσιμο και το χτένισμα των παρουσιαστών για να καταλάβεις ότι αναφέρεται στην εποχή που ξεκίνησε η τηλεόραση στην Ελλάδα. Και βέβαια το σχόλιό του δεν αφορά το μακρινό παρελθόν, αλλά το παρόν.
Αααα ειμαι πολυ καταβεβλημενη για να το διαβασω τωρα, αλλα υποσχομαι θα επιστρεψω δρυμιτερη.
Ζουλευω παντως. Θελω και γω να παου.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ;-)
Μέχρι και SODADE έχουμε αμα λάχει ΧΕΧΕ
Δημοσίευση σχολίου