.

.
Κάθε Δευτέρα στην Athens Voice (κλικ)

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010

H ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ ΛΕΕΙ “ΝΑΙ”

Με 130 ψήφους υπέρ και 94 κατά, το κοινοβούλιο της Πορτογαλίας είπε το μεγάλο “Ναι” στους γάμους ατόμων του ίδιου φύλου. Με αυτό τον τρόπο η Πορτογαλία γίνεται σήμερα η όγδοη χώρα στον κόσμο που αναγνωρίζει αυτό το δικαίωμα στα ομόφυλα ζευγάρια: έχουν προηγηθεί η Ολλανδία (το 2001), το Βέλγιο (2003), ο Καναδάς, η Ισπανία (2005), η Νότια Αφρική (2006), η Νορβηγία (2008) και η Σουηδία (2009). Μέσα στη χρονιά που διανύουμε και η Σλοβενία αναμένεται να προστεθεί σε αυτή τη λίστα.

gay-lesbian wedding

Τα καλά νέα είναι ότι από το 2001 μέχρι σήμερα, κατά μέσο όρο ένα κράτος προστίθεται σε αυτή τη λίστα κάθε χρόνο. Τα κακά νέα είναι ότι με αυτούς τους ρυθμούς θα χρειαστούμε 200 χρόνια μέχρι να γίνει η ισότητα καθεστώς σε όλες τις χώρες του κόσμου :-)

Το σχετικό νομοσχέδιο -που επιτρέπει τον πολιτικό γάμο αλλά όχι και την υιοθεσία στα ζευγάρια του ίδιου φύλου- κατέθεσε στη Βουλή αμέσως μετά τη νίκη του τις εκλογές το σοσιαλιστικό κόμμα της Πορτογαλίας όπως ακριβώς είχε δεσμευθεί στο προεκλογικό του πρόγραμμα. Τα αριστερά κόμματα είχαν καταθέσει δικό τους νομοσχέδιο που εκτός από το γάμο περιλαμβάνει και την υιοθεσία, ενώ και η δεξιά αντιπολίτευση πρότεινε με δικό της νομοσχέδιο ένα σύμφωνο συμβίωσης αντί για γάμο! Φυσικά δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε τί πράττουν για το θέμα τα αντίστοιχα ελληνικά κόμματα….

Αν και ο γάμος χωρίς υιοθεσία αποτελεί άσχημο προηγούμενο καθώς δημιουργεί γάμους “δύο ταχυτήτων” με διαφορετικά πράγματα να ισχύουν για τους ετεροφυλόφιλους και διαφορετικά για τους ομοφυλόφιλους, είναι κάτι που έχει συμβεί ξανά και στο παρελθόν: το Βέλγιο πχ. αναγνώρισε την υιοθεσία το 2006, δηλαδή τρία χρόνια μετά το γάμο.

portugal Το μνημείο των εξερευνητών στη Λισαβόνα

Ο πρωθυπουργός της χώρας Χοσέ Σόκρατες παρουσίασε ο ίδιος το νομοσχέδιο της κυβέρνησής του δηλώνοντας τα εξής: “Αυτός ο νόμος σκοπό έχει να άρει αδικίες δεκαετιών σε βάρος των ομοφυλόφιλων. Μέχρι το 1982 η χώρα μας βίωνε τον απόλυτο παραλογισμό θεωρώντας την ομοφυλοφιλία ποινικό αδίκημα. Η ισότητα στο γάμο έχει ήδη υιοθετηθεί από πολλές χώρες και δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα την υιοθετήσουν ακόμα περισσότερες. Στο άμεσο μέλλον θα μας φαίνεται κάτι το απολύτως αυτονόητο όπως η ισότητα των φύλων και το δικαίωμα στην άμβλωση.”

“Αυτός ο νόμος δεν στερεί τα δικαιώματα κανενός και δεν αφορά μόνο κάποιους, αφορά όλους μας. Γιατί όταν κερδίζει η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η ισότητα όλοι βγαίνουμε κερδισμένοι.”

lisbon pride Εικόνα από το Pride της Λισαβόνας

Αν και η Πορτογαλία επηρεάζεται σημαντικά από τη γειτονική Ισπανία το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η συζήτηση του νομοσχεδίου δεν ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από την Καθολική Εκκλησία όπως είχε γίνει εκεί πριν από πέντε χρόνια! Παρόλο που ο επικεφαλής των επισκόπων της Πορτογαλίας ζήτησε διάλογο και επανέλαβε ότι η Εκκλησία είναι αντίθετη, δεν παρέλειψε να δηλώσει ότι “το θέμα ανήκει στη δικαιοδοσία του Κοινοβουλίου”. Αυτό που ενδιαφέρει κυρίως την Εκκλησία είναι το θέμα να φύγει από την επικαιρότητα πριν την επίσκεψη του πάπα στη χώρα το Μάιο. Η συλλογή 90 χιλιάδων υπογραφών από καθολικούς για να διενεργηθεί δημοψήφισμα όπως είχε γίνει με τις αμβλώσεις δεν εισακούστηκε από τον πρωθυπουργό που θεωρεί ότι το θέμα έκλεισε εφόσον το κόμμα του κέρδισε στις εκλογές.

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις η πλειοψηφία των πορτογάλων αδιαφορεί για το ζήτημα καθώς τους απασχολούν πολύ περισσότερο τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα. Η Πορτογαλία έχει πληθυσμό 11 εκατομμυρίων και κατά κεφαλήν εισόδημα μικρότερο από αυτό της Ελλάδας. Η ανεργία έχει ξεπεράσει ήδη το 10% ενώ το 2009 ο ρυθμός ανάπτυξης της πορτογαλικής οικονομίας έπεσε στο –0,1%. Σε μια πρόσφατη έρευνα η κοινή γνώμη εμφανίζεται μοιρασμένη καθώς το 49% δηλώνει κατά του γάμου και το 45% υπέρ. Απεναντίας το 68% δηλώνει αντίθετο στην υιοθεσία από ζευγάρια του ίδιου φύλου….

Εσείς σε ποιον διάσημο πορτογάλο θα κάνατε πρόταση γάμου;. Γιατί εγώ έχω κάποιον στο μυαλό μου :-Ρ

ronaldo2

Kαι μετά από προτροπή του Iθάκη-man σας προτείνω (για νά χετε να διαλέγετε) δύο ακόμα σέξι πορτογάλους, αυτή τη φορά από το χώρο του μόντελινγκ: είναι οι Filippe Travessa και Valter Carvalho.

filippe travessa valter carvalho

21 σχόλια:

erva_cidreira είπε...

Αν δεν ξεσηκώθηκε θύελλα αντιδράσεων είναι επειδή δεν περιλαμβάνεται στο "πακέτο" το δικαίωμα υιοθεσίας, πόσο μάλλον που ρητά αναφέρεται ότι αυτό δεν συνιστά διάκριση αφού δεν υπάρχει τέτοιο δικαίωμα σύμφυτο με τον πολιτικό γάμο (Não se está aqui, de forma alguma, perante uma discriminação no acesso a um direito, visto que não pode sequer falar-se, nem existe, em sentido próprio, um verdadeiro «direito a adoptar» e muito menos como um «direito dos cônjuges» ou «inerente» ao casamento civil).

Οι πορτογαλικές λοαδ ιστοσελίδες μοιάζουν προς το παρόν λιγάκι μουδιασμένες.

gay super hero είπε...

Kαι στην Αμερική δεν θεωρείται "σύμφυτο" (στις περισσότερες πολιτείες ένα ζευγάρι ίδιου φύλου μπορεί να υιοθετήσει πολύ πιο εύκολα από ό,τι να παντρευτεί!) αλλά παρόλα αυτά η στάση των διαφόρων δογμάτων -και ιδιαίτερα της Καθολικής Εκκλησίας- σε σχέση με το γάμο είναι πολύ διαφορετική. 'Οχι μόνο πρωτοστατεί στις αντιδράσεις αλλά χρηματοδοτεί και προεκλογικές εκστρατείες. Πουθενά δεν λένε "είναι δικαιοδοσία των νομοθετικών σωμάτων να αποφασίσουν". Αντίθετα κάνουν το παν για να τα παρακάμψουν όταν δεν συμφωνούν με τις αποφάσεις τους.

Φαντάζομαι να συμφωνείς ότι η στάση του καρδιναλίου-πατριάρχη της Λισαβόνας είναι κάτι που θα πρέπει και να προβάλουμε και να χειροκροτήσουμε :-) Τουλάχιστον από ό,τι γνωρίζω αυτός δεν λέει άλλα μέσα και άλλα έξω...

Unknown είπε...

Μπράβο τους. Εδώ να δούμε πότε θα γίνει πραγματικότητα.
Εδώ όταν πληρώνουμε την εφορία κλπ μας βλέπουν με πλήρη ισότητα.
Οταν ζητάμε εμείς δικαιώματα μας κλείνουν την πόρτα.

erva_cidreira είπε...

Σε ποιες Πολιτείες των ΗΠΑ μπορούν τα ομόφυλα ζευγάρια να υιοθετήσουν από κοινού;

gay super hero είπε...

Σύμφωνα με τη Wikipedia ζευγάρια ίδιου φύλου μπορούν να υποβάλλουν αίτηση για από κοινού υιοθεσία σε 34 από τις 50 Πολιτείες ενώ σε άλλες 8 το νομικό καθεστώς δεν είναι διευκρινισμένο

http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_adoption

Για παράδειγμα τόσο η Καλιφόρνια όσο και το Μέιν επιτρέπουν την υιοθεσία σε ομόφυλα ζευγάρια. Παρόλα αυτά όλοι θυμόμαστε την κινητοποίηση της Καθολικής Εκκλησίας για να απαγορευτούν οι γάμοι εκεί με δημοψήφισμα.

erva_cidreira είπε...

Μάλιστα. Πολύ ενδιαφέρον.
Άρα και η δυνατότητα από κοινού υιοθεσίας δεν είναι "σύμφυτη" με τον γάμο.
Να το έχουμε υπ' όψιν μας, θα μας χρειασθεί ως (θεωρητικό) επιχείρημα.

Ανώνυμος είπε...

Mia erotisi
stin vretania ti ginetai?
LM

gay super hero είπε...

@ LM

Στη Βρετανία ισχύει από το 2004 ο θεσμός της "πολιτικής ένωσης" (civil partnership) αποκλειστικά για τα ζευγάρια ίδιου φύλου. Αν και δεν διαφέρει σε τίποτα από τον ετερόφυλο γάμο ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις (μάλιστα προβλέπεται και ειδική τελετή στο δημαρχείο) παρόλα αυτά επίσημα δεν αποκαλείται "γάμος". Bέβαια αυτό δεν εμποδίζει τα ζευγάρια που "ενώνονται" να θεωρούν τους εαυτούς τους "παντρεμένους" (όπως π.χ. ο Elton John με τον David Furnish)

Επιπλέον η Βρετανία είναι ένα παράδειγμα χώρας όπου η υιοθεσία για ζευγάρια του ίδιου φύλου ίσχυε αυθύπαρκτα πριν ακόμα ψηφιστεί ο νόμος για τις "πολιτικές ενώσεις".

Περισσότερα μπορείς να διαβάσεις εδώ

http://www.opsi.gov.uk/acts/acts2004/ukpga_20040033_en_1

κι εδώ

http://gaynewsingreek.blogspot.com/2006/06/blog-post_22.html

[Αν και κατά την άποψή μου το Πεζοδρόμιο άδικα αποκαλεί το βρετανικό θεσμό "σύμφωνο συμβίωσης" - ως προς αυτά που προβλέπει δεν έχει καμία σχέση με τα πραγματικά "σύμφωνα συμβίωσης" όπως έιναι το PACS της Γαλλίας και το "Lebenspartnerschaft" της Γερμανίας ]

George Tsitiridis είπε...

Emeina anavdos!!!!!

eiste oi gay wikipaidies telika !!!

bravo!!!

Tales from the other side of town είπε...

Είναι επιχείρημα, για τις χώρες όπου η νομική κατοχύρωση σχέσης (είτε λέγεται γάμος είτε σύμφωνο), και η από κοινού υιοθεσία είναι διαχωρισμένες.
Στην Ελλάδα, και σε πολλές ακόμη χώρες, δεν νοείται ένα ζευγάρι που δεν έχει τελέσει γάμο να υιοθετήσει από κοινού. Μπορεί να υιοθετήσει μόνο μεμονωμένο άτομο. Στις πολιτείες που αναφέρει ο ήρωας (και σε κάποιες άλλες χώρες), μπορεί να υιοθετήσει από κοινού και ένα ζευγάρι που δεν έχει κατοχυρώσει με κανένα τρόπο την σχέση του.
Αυτό γίνεται γιατί τούτο είχε προηγηθεί των όποιων λοαδ διεκδικήσεων. Η υιοθεσία από γκέι ζευγάρια ήρθε ως επακόλουθο στην συνέχεια με εφαρμογή της αρχής της ισότητας (σε άλλες περιπτώσεις με νομοθετική ρύθμιση, σε άλλες δικαστικά).
Μπορεί να φένεται λεπτή η διαφορά, νομίζω όμως ότι δεν είναι εν τέλει.

gay super hero είπε...

'Οπως πάντα ο Tales θέτει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση :-)

Σε περιπτώσεις όπου επιτρέπεται και σε μη παντρεμένα ζευγάρια να υιοθετήσουν όντως υπάρχει δυνατότητα να εφαρμοστεί η αρχή της ισότητας. Το ελληνικό οικογενειακό δίκαιο δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα.

Tales from the other side of town είπε...

Καλά, αυτό δεν σημαίνει ό,τι δεν έχει αξία ως επιχείρημα, γιατί ακόμη και έτσι, το οικογενειακό δίκαιο υπάρχει για αλλάζει και να εξυπηρετεί της ανάγκες της κοινωνίας.

Tales from the other side of town είπε...

Μια σκέψη ακόμη.
Στην Ελλάδα, ακόμη ο θεσμός του γάμου, είναι δεμένος (παρ' όλο που υπάρχει νομοθεσία απ' το 1982) με τον θρησκευτικό γάμο. Αυτό γιατί δεν είναι υποχρεωτικός ο πολιτικός γάμος. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, εάν ήταν υποχρεωτικός ο πολιτικός γάμος, τότε στην συνείδηση των ελλήνων, θα ήταν πιο εύκολο να αποδεχτούν τον γάμο ομοφύλων, αφού θα ήταν αποφορτισμένος από την θρησκευτική του έννοια. Τώρα, οι περισσότεροι έλληνες (ιδίως οι μεγαλύτερης ηλικίας), όταν ακούν γάμο ο νούς τους πάει σχεδόν αυτόματα στον θρησκευτικό γάμο. Θα ήταν πολύ πιο εύκολο εάν ο πολιτικός γάμος ήταν υποχρεωτικός.
Δυστυχώς όμως ποτέ αυτό δεν έτυχε της στήριξης κάποιου μεγάλου κόμματος (νομίζω μόνο η αριστερά το υποστηρίζει, χωρίς να είμαι και απόλυτα σίγουρος).
Αυτές οι διαφορές μπορεί να φαίνονται λεπτές, όμως στην πραγματικότητα δημιουργούν συνειδήσεις και ήθη. Έναν νόμο όταν δημιουργείται μια δυναμική με την κατάλληλη δουλειά μπορείς να τον ανατρέψεις, οι συνειδήσεις όμως δύσκολα αλλάζουν, είναι αργή η διαδικασία.

Ιθάκη-man είπε...

Ωραία, άντε να υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος σε λίγα χρόνια από χώρες που επιτρέπεται και ο γάμος και η υιοθεσία! (για να διαλέξουν όσοι θέλουν που θα πάνε να ζήσουν και να κάνουν οικογένεια -αχρείαστος να 'ναι αλλά αν υπάρχει ας υπάρχει με μια μεγάλη γκάμα επιλογών)

Καλά, την ερώτηση σου δεν την απάντησε κανένας μέχρι τώρα; Λοιπόν εγώ το έψαξα το θέμα επειδή το έθιξες (μη φοβάσαι τη δική σου την ανάλυση δεν την φτάνω με τίποτα) και βρήκα ονόματα και τώρα σκέφτομαι... Μα τι ωραία ονόματα έχουν αυτοί οι Πορτογάλλοι ρε παιδί μου! Είμαι λοιπόν μεταξύ τριών: του Ricardo Pereira (ο ποδοσφαιριστής, 33 χρονών) του Gonçalo Athias (το μοντέλο και αυτός κάπου εκεί στα 30 πρέπει να είναι) και του Miguel Veloso (επίσης ποδοσφαιριστής αλλά αυτός είναι 23, τον βρήκα τυχαία)

SK είπε...

Αυτό το τελευταίο επιχείρημα του Tales το υποστηρίζω κι εγώ από καιρό, και θεωρώ ότι ήταν ένα από τα σφάλματα που έγιναν και στην Αμερική στην αρχή των κινητοποιήσεων για τον γκέι γάμο, πριν από μια δεκαετία. Παρότι έχουν προηγηθεί γενιές πολιτικού γάμου στην εμπειρία των ΗΠΑ, για πολλούς όντως η λέξη γάμος καθευατή έχει ακόμα θρησκευτική σημασία (πόσο μάλλον στην Ελλάδα). Αυτό έδωσε το πάτημα και τη νομιμοποίηση για επιχειρήματα θρησκευτικού τύπου ("η Βίβλος λέει όχι"), ή, στην καλύτερη περίπτωση, στο να γίνει θέμα θρησκευτικής ερμηνείας κάτι το οποίο οι περισσότεροι θεωρούμε civil right, και μάλιστα σε μια χώρα όπως η Αμερική με αυστηρότατο διαχωρισμό θρησκείας-κράτους.
Στις τελευταίες πάντως εκστρατείες, π.χ. στην Καλιφόρνια και στο Μέιν, άκουγες πολύ συχνότερα απ'ό,τι στο παρελθόν την έκφραση "πολιτικός γάμος" και όχι απλώς γάμος.

gay super hero είπε...

@ tales /SK

Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης (εκτός από την Ελλάδα) ο μοναδικός γάμος που αναγνωρίζεται ως έγκυρος από τις δημόσιες αρχές είναι ο πολιτικός. Από κει και πέρα ένα ζευγάρι μπορεί να κάνει και θρησκευτικό γάμο αν το επιθυμεί.

Η Ελλάδα ακολουθεί το αμερικάνικο πρότυπο όπου η Πολιτεία δεν αναγνωρίζει μόνο τους πολιτικούς αλλά και τους θρησκευτικούς γάμους ως έγκυρους.

Θεωρώ πάντως ότι η θρησκεία είναι απλά ένας αξιοπρεπής "φερετζές" με τον οποίο κάποιοι σκεπάζουν την ομοφοβικότητά τους. Μπορεί να ισχυρίζονται ότι οι αντιρρήσεις τους έχουν θρησκευτικό χαρακτήρα αλλά ουσιαστικά η προκατάληψη πάει πολύ βαθύτερα από αυτό. Ειδικά στην Ελλάδα (σε αντίθεση με τις ΗΠΑ π.χ.) νομίζω ότι τα πραγματικά αίτια της ομοφοβίας είναι πολύ διαφορετικά.

@ Ιθάκη-man

Kαλά που μου θύμησες το Veloso! Κάποτε είχα ανεβάσει φωτογραφίες του εδώ
και είναι πράγματι κούκλος! Τους άλλους δύο δεν τους ήξερα αλλά πες μου πως σου φαίνονται αυτοί που ανέβασα μόλις τώρα ;-)

another george blog είπε...

Συγγνώμη αλλά θα προτιμήσουμε τους άλλους δύο Πορτογάλους!

Και στα δικά σου, υπερήρωα!

Tales from the other side of town είπε...

Σε επίπεδο κοινωνίας μπορεί και νά 'ναι φερετζές, αν και δεν το νομίζω - η θρησκευτικότητα είναι βαθιά ριζωμένη στους έλληνες.
Σε επίπεδο θεσμών όμως, η θρησκεία είναι κράτος εν κράτει. Έχει δύναμη που δεν μπορείς να φανταστείς, μην τους υποτιμάς καθόλου. Και δεν έχει δύναμη μόνο σε θεσμικό επίπεδο, έχει τεράστια δύναμη σε επίπεδο παρακράτους (βλέπε παραδικαστικό, βλέπε Βατοπαίδι, βλέπε τα κατά καιρούς σκάνδαλα που έχουν αποκαλυφθεί σχετικά με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, όπου εκεί παίζονται τεράστια συμφέροντα).
Στην Τουρκία μπορεί οι αναλυτές να λένε "βαθύ κράτος" τους στρατιωτικούς, στην Ελλάδα, το "βαθύ κράτος", είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία.

xomeritis είπε...

Κι εγώ πιστεύω ότι οι ομοφυλοφοβία των Ελλήνων έχει ρίζες περισσότερο σε παραδοσιακές αντιλήψεις για το ρόλο του άντρα παρά στη θρησκεία. Η ελληνική κοινωνία είναι σαφέστατα ανεκτικότερη στην έκφραση της ετερό ερωτικής επιθυμίας παρά της ομοερωτικής επιθυμίας. Αντίθετα, στις ΗΠΑ που ο συντηρητισμός της χώρας είναι ριζωμένος στον πουριτανισμό (και στις Γραφές) η κατάσταση διαφέρει (και ιδιαίτερα σύνθετη/προβληματική αναφορικά με την αντιμετώπιση του ερωτισμού, και από τους ίδιους τους gays ακόμα). Η Εκκλησία ως θεσμός επηρεάζει τα πολιτικά δρώμενα στην Ελλάδα, ο τρόπος όμως που βιώνει ο Έλληνας την θρησκευτικότητά του είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν του Αμερικανού.

gay super hero είπε...

@ xomeritis

Μα δεν νομίζω να είναι τυχαίο πως οτιδήποτε έχει να κάνει με τα δικαιώματα των ετεροφυλόφιλων (και ειδικά ό,τι "βολεύει" τους ετερό άντρες όπως οι αμβλώσεις) πέρασε εύκολα στην Ελλάδα παρά τις αντιρρήσεις της Εκκλησίας. Αντίθετα στην Αμερική αλλά και στις καθολικές χώρες, δικαιώματα των ετεροφυλόφιλων όπως οι αμβλώσεις αλλά και το διαζύγιο παραμένουν πολύ αμφιλεγόμενα ζητήματα. Κι αυτό γιατί οι κοινωνίες εκεί παίρνουν πραγματικά στα σοβαρά αυτό που λέει η θρησκεία και δεν κρατάνε "α λα καρτ" ό,τι τους βολεύει...

Η Εκκλησία στην Ελλάδα μπορεί να είναι "κράτος εν κράτει" και να έχει μεγάλη εξουσία στην καθημερινότητα και προνομιακή πρόσβαση σε πάρα πολλούς θεσμούς όπως η δικαιοσύνη και ο στρατός (όλοι ξέρουν π.χ. ότι ένας μητροπολίτης είναι το καλύτερο βύσμα που μπορεί να έχει ένας φαντάρος!). Ιδεολογικά όμως μάλλον γίνεται έρμαιο εξωτερικών προς αυτήν δυνάμεων που θέλουν να τη χρησιμοποιήσουν ως έρεισμα είτε ομοφοβικοί λέγονται αυτοί, είτε εθνικιστές είτε οτιδήποτε άλλο.

Ιθάκη-man είπε...

Eat their dust Ronaldo! ΑΥΤΑΑΑΑ ΕΙΝΑΙ!!!!