Είδαμε την περασμένη εβδομάδα πώς το μουσικό φεστιβάλ του Σαν Ρέμο στην Ιταλία μετατράπηκε σε φεστιβάλ ομοφοβίας με την προβολή ενός τραγουδιού που προπαγανδίζει τη "θεραπεία" των ομοφυλόφιλων. Αυτή την εβδομάδα ήταν η σειρά της Λυρικής Σκηνής στην Ελλάδα να αποδείξει πόσο πελώριος μύθος είναι η δήθεν "φιλικότητα" και "ανεκτικότητα" του καλλιτεχνικού χώρου απέναντι στους ομοφυλόφιλους.
Αφορμή ήταν το ανέβασμα (για πρώτη φορά στη Ελλάδα) της όπερας Ρούσαλκα (Η Νεράιδα) του τσέχου συνθέτη Αντονίν Ντβόρζακ από την Εθνική Λυρική Σκηνή σε συνεργασία με τη γαλλική όπερα της Νίκαιας. Και συγκεκριμένα η απόφαση της γαλλίδας σκηνοθέτιδας Μαριόν Βάσερμαν να συμπεριλάβει μια σκηνή όπου ο πρωταγωνιστής πρίγκιπας φιλάει έναν άλλο άντρα (ο οποίος όμως δεν είναι παρά το είδωλό του στον καθρέφτη).
Μέλη της ορχήστρας της Λυρικής αντέδρασαν στη συγκεκριμένη σκηνή και -κατά την πρεμιέρα της Παρασκευής- έφτασαν στο σημείο να μοιράζουν φυλλάδια στους θεατές όπου τους προειδοποιούσαν ότι η παράσταση περιέχει "ακραίες σκηνές ομοφυλοφιλικού περιεχομένου"! Το Σάββατο το βράδυ, ομάδα γκέι και λεσβιών έφτασαν στη Λυρική και ζήτησαν να διαβάσουν κείμενο διαμαρτυρίας πριν από την παράσταση. Η απόπειρα κατέληξε σε προπηλακισμό τους από τους υπαλλήλους του θεάτρου και συμπλοκή τους με τους "καλλιτέχνες" της ορχήστρας που δεν τους επέτρεψαν να διαβάσουν το κείμενο - υπό τα γιουχαϊσματα μερίδας του κοινού.
Μπορείτε να δείτε το βίντεο με τη συμπλοκή στο διαδικτυακό κανάλι του Στέλιου Κούλογλου tvxs.gr, σε αυτή τη διεύθυνση
Μπορείτε να δείτε το βίντεο με τη συμπλοκή στο διαδικτυακό κανάλι του Στέλιου Κούλογλου tvxs.gr, σε αυτή τη διεύθυνση
Εδώ μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη της σκηνοθέτιδας που καταγγέλει ότι υπήρξε προσπάθεια λογοκρισίας σε μία ευρωπαϊκή χώρα. Kαι εδώ το κατάπτυστο κείμενο που μοίραζε η ορχήστρα στους θεατές και στο οποίο γράφει ότι "ανησυχεί" γιατί το συγκεκριμένο έργο είναι παραμύθι και απευθύνεται σε μαθητές σχολείων!
Να θυμήσω εδώ ότι όταν πριν λίγες εβδομάδες ομάδες αριστεριστών είχαν καταλάβει για μέρες το κτίριο της Λυρικής, οι υπάλληλοι και οι "καλλιτέχνες" της ορχήστρας δεν είχαν αντιδράσει καθόλου. Επιπλέον ότι η Λυρική Σκηνή είναι κρατική και οι συγκεκριμένοι "καλλιτέχνες" πληρώνονται από τους έλληνες φορολογούμενους -και φορολογούμενοι είναι βέβαια και οι ομοφυλόφιλοι. Τέλος να προσθέσω ότι γνωρίζω προσωπικά ανθρώπους που κόντεψαν να χάσουν τη δουλειά τους στη Λυρική όταν αποκάλυψαν ότι είναι γκέι - για ευνόητους λόγους βέβαια δεν μπορώ να αποκάλυψω περισσότερα.
Τώρα για ποιο λόγο το βίντεο της ακτιβιστικής παρέμβασης παρουσιάζεται στο συγκεκριμένο ειδησεογραφικό site και όχι σε κάποια γκέι ιστοσελίδα ή στο YouTube, φαντάζομαι θα μας ενημερώσουν αυτοί που ανέλαβαν τη συγκεκριμένη ενέργεια.
Και μια που δεν έχω τίποτα άλλο να σας δείξω, ας πούμε για τη Ρούσαλκα, μια όπερα που έγραψε ο μεγάλος τσέχος συνθέτης Αντονίν Ντβόρζακ το 1901. Σύμφωνα με τη σλαβική μυθολογία οι ρούσαλκι είναι νύμφες που ζουν στις λίμνες και τα ποτάμια. Στο έργο μία ρούσαλκα ερωτεύεται έναν πρίγκιπα και η υπόθεση έχει πολλές ομοιότητες με τη "Μικρή Γοργόνα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Η μόνη διαφορά είναι ότι όταν ο πρίγκιπας απαρνιέται τη Ρούσαλκα αυτή μετατρέπεται σε σκοτεινό πνεύμα που τον παρασύρει στο θάνατο.
Η πιο γνωστή άρια της όπερας είναι το "Τραγούδι στο Φεγγάρι". Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε την πιο διάσημη ερμηνεία της συγκεκριμένης άριας από τη σλοβάκα σοπράνο Γκαμπριέλα Μπενάτσκοβα.
Y.Γ. Θέλω να δω ποιος έλληνας διανοούμενος θα αντιδράσει για τα αίσχη της Λυρικής με τον ίδιο τρόπο που αντέδρασε ο Ρομπέρτο Μπενίνι στο Σαν Ρέμο....
25 σχόλια:
Aυτοί οι δημόσιοι υπάλληλοι από πότε αναγορεύτηκαν προστάτες των ηθών και των τεχνών? άνθρωποι της τέχνης σου λέει μετα..........
GSH,
ασχολούμαι λίγο με το δέντρο, αλλά δεν είμαι σίγουρος τι εννοείς όταν ρωτάς γιατί το βίντεο παρουσιάζεται στο tvxs.gr και όχι σε γκέι ιστοσελίδα ή στο youtube.com.
Υποθέτω διότι αυτός που το τράβηξε συνεργάζεται με το tvxs.gr και όχι με γκέι ιστοσελίδα. Θα συμφωνήσεις, πάντως, φαντάζομαι, ότι το 10% κάλυψε και συνεχίζει να καλύπτει τη συγκεκριμένη περίπτωση με πληρότητα, ταχύτητα και ακρίβεια. Με άμεση ενημέρωση για το ζήτημα, με δηλώσεις της Λυρικής, με διοργάνωση της συγκέντρωσης διαμαρτυρίας, με πλήρες ρεπορτάζ και φωτογραφίες από τη συγκέντρωση και με συνέντευξη της σκηνοθέτιδας. Και έπεται συνέχεια.
-Βγείτε έξω.
-Δε μας ενδιαφέρει.
-Εμείς ήρθαμε να ευχαριστηθούμε.
nice
Φωτογραφίες από την συμβολική κατάληψη του κτηρίου θα βρείτε στο site www.gayworld.gr
@ dimitris
Τουλάχιστον το 10% είχε κάποια σχέση με την υπόθεση μέσω του σωματείου "Σύνθεση" που το εκδίδει. Οπότε το βρίσκω πολύ λογικό να την καλύπτει εκτενώς.
Άλλες ιστοσελίδες δεν γνωρίζω ποια είναι η επίσημη σχέση τους με την ενέργεια και όσους την διοργάνωσαν ώστε να ελέγχουν τη ροή της πληροφορίας. Όταν γράφεις "Υποθέτω διότι αυτός που το τράβηξε συνεργάζεται με το tvxs.gr και όχι με γκέι ιστοσελίδα" σημαίνει ότι αυτός που το κάλυψε βρισκόταν εκεί τυχαία; Σίγουρα έχει επιλεγεί με κάποια κριτήρια.
Τα γράφω αυτά γιατί υποθέτω με τη σειρά μου ότι όσοι διοργανώνουν τέτοιες παρεμβάσεις λογικά θα έπρεπε να ενδιαφέρονται για την όσο το δυνατό μεγαλύτερη προβολή τους.
@ neverlandean
Όταν πριν λίγο καιρό αριστεριστές διέκοπταν παραστάσεις με το έτσι θέλω και διάβαζαν ανακοινώσεις με τις οποίες έβριζαν τους θεατές, οι τελευταίοι τους χειροκροτούσαν και κανείς δεν είχε απολύτως κανένα πρόβλημα. Τότε δεν βρέθηκε κανένας να πει "δεν μας ενδιαφέρει, βγείτε έξω γιατί θέλουμε να ευχαριστηθούμε".
Αηδία....
Kανείς Έλληνας διανοούμενος..
Δεν έχουν εδώ το θάρρος..
Έτσι λέω προς το παρόν..
Ποιός να βγεί μωρέ...
@gay super hero
"Όταν πριν λίγο καιρό αριστεριστές διέκοπταν παραστάσεις με το έτσι θέλω και διάβαζαν ανακοινώσεις με τις οποίες έβριζαν τους θεατές, οι τελευταίοι τους χειροκροτούσαν και κανείς δεν είχε απολύτως κανένα πρόβλημα."
Καλά τα λες, αλλά η ενέργεια των gay ακτιβιστών να μπουν με το έτσι θέλω στη Λυρική, και να διαβάσουν με το έτσι θέλω το κείμενο τους, σε τί διαφέρει από τις ανάλογες ενέργειες των αριστεριστών?Kαι πώς γίνεται να επικρίνεις τους αριστεριστές αλλά να επικροτείς τη συγκεκριμένη κίνηση των gay ακτιβιστών; Εκτός πια, αν πιστεύεις πως ο σκοπός αγιάζει τα μέσα...
Μου έδωσες την αφορμή για καινούργιο ποστ, πάντως (http://folkefiende.blogspot.com/2009/03/gay.html)
@ cobden
To ερώτημα είναι για ποιο λόγο υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Για ποιο λόγο κάποιες ευαισθησίες θεωρούνται αποδεκτές και χειροκροτούνται και κάποιες άλλες όχι.
Εγώ έγραψα τί έγινε το Σάββατο το βράδυ στη Λυρική. Δεν επικρότητσα τίποτα. Ερωτήματα θέτω που γεννώνται από μόνα τους.
Θα προτιμούσα οι διαμαρτυρίες να γινόταν εκτός παραστάσεων. Με το που επιχείρησαν να το κάνουν έτσι, έχασαν αμέσως το μεγαλύτερο μέρος του moral high ground τους, στα δικά μου τουλάχιστον μάτια.
Βρε gsh, εδώ σε εκπλήσσουν τα δύο μέτρα και τα δύο σταθμά? Όλη η ελληνική κοινωνία λειτουργεί με δύο μέτρα και εικοσιδύο σταθμά εδώ και αιώνες!
ax poso ksenerwnw me ta panta...
βρε τι αναρωτιέσαι; ο Δοξιάδης φυσικά... ξέρει ο άνθρωπος απο τέχνη
GSH,
Υποθέτω ότι υπαινίσσεσαι κάτι που ελλείψει σαφήνειας εκ μέρους σου αδυνατώ να καταλάβω. Δεν χρειάζεται πάντως "επίσημη σχέση" με την ενέργεια και με τους διοργανωτές για να καλύψει ένα μέσο μια διαδήλωση, που έχει άλλωστε ανακοινωθεί δημοσίως. Και, απ'όσο γνωρίζω, η συγκεκριμένη ιστοσελίδα δεν ήταν το μόνο ΜΜΕ που είχε ενημερωθεί (αν η συγκεκριμένη είχε ενημερωθεί επισήμως - δεν το γνωρίζω). Μάλιστα, ανταπόκριση για το θέμα είχαν σχεδόν όλα τα μέσα, οπότε η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προβολή μάλλον επιτεύχθηκε.
Επίτρεψέ μου κι ένα σχόλιο στην απάντησή σου στον neverlandean. Δεν είναι αλήθεια ότι "κανείς δεν είχε απολύτως κανένα πρόβλημα" με τις διακοπές των παραστάσεων το Δεκέμβριο. Στη Μήδεια, αλλά και σε άλλα θέατρα, μέρος του κοινού αντέδρασε έντονα στην παρέμβαση. Όπως είχαν αντιδράσει, με παρόμοια ένταση και επιχειρήματα, στην παρέμβαση ακτιβιστών (ή αριστεριστών, αν προτιμάς) στην παρουσίαση του Ρέντσο Πιάνο στο Μέγαρο. Η διαφορά αυτών των περιπτώσεων με το Σάββατο δεν είναι η μισαλλόδοξη και φανατική αντίδραση μερίδας των αυτοαποκαλούμενων πολιτισμένων στο όνομα του δικαιώματος στην ψυχαγωγία. Η διαφορά είναι ότι το Σάββατο, σε αντίθεση με τις παρεμβάσεις στα θέατρα, σχεδόν κανείς από το κοινό, ακόμη και όσοι παρακολουθούσαν σιωπηλά, δεν βγήκε να υπερασπιστεί το δικαίωμα των ακτιβιστών στη διαμαρτυρία. Τελικά, μάλλον είναι ευκολότερο στην Ελλάδα να υπερασπίζεσαι "αριστεριστές" παρά lgbt ακτιβιστές. Αλλά για ορισμένους φιλότεχνους είναι το ίδιο εύκολο να καταδικάζεις και τους δύο.
προφανώς ρητορικό το υγ, κανείς δεν θα βγει. τα ουστ στο διαφορετικό δεν τελειώνουν ποτέ σ' αυτή τη χώρα.
@ dimitris
Δεν υπαινίσσομαι απολύτως τίποτα. Αυτό που λέω είναι κρυστάλλινο. Μια ιστοσελίδα είχε την αποκλειστικότητα του βίντεο, μία άλλη των φωτογραφιών, είχαν ετοιμαστεί και συνεντεύξεις για το κυριακάτικο φύλλο γνωστής εφημερίδας και πάλι εκτός του χώρου.
Διαμοιράστηκαν δηλαδή κάποια ιμάτια σε συγκεκριμένα ΜΜΕ και -ας μην γελιόμαστε- επικουρικό ρόλο έπαιξε το 10% στην κάλυψη του συγκεκριμένου γεγονότος.
Συμφωνώ ότι η μιντιακή προβολή υπήρξε σημαντική σήμερα - όμως μόνο στην Ελλάδα. Οι ξένες ιστοσελίδες δεν έχουν ενημερωθεί καθόλου για το τί έχει συμβεί στη Λυρική. Ειδικά στη Γαλλία νομίζω ότι θα τους ενδιέφερε το θέμα λόγω της εμπλοκής της Όπερας της Νίκαιας.
GSH,
Αυτό που λες αρχίζει τώρα να γίνεται κρυστάλινο, αλλά, θα μου επιτρέψεις, δίνει μια παραμορφωμένη εικόνα της πραγματικότητας. Και πρέπει να πω ότι και πάλι χάνω το point. Ίσως να είμαι αφελής.
Εγώ πάντως αποκλειστικότητες δεν αντιλήφθηκα. Βίντεο είχε και το 10% και, αν ήταν καλύτερης ποιότητας ή αν δεν καλυπτόταν το θέμα από το βίντεο του tvxs.gr, θα το δημοσίευε. Φωτογραφίες δημοσίευσε επίσης το 10%, κάποιες μάλιστα από τις οποίες χρησιμοποιήθηκαν σε δημοσιεύματα εφημερίδων, και αν ήσουν εκεί και τραβούσες ο ίδιος, όπως τόσοι από τους συμμετέχοντες, θα μπορούσες να τις δημοσιεύσεις στο μπλογκ σου. Αποκλειστικότητες πάντως δεν βλέπω.
Τι συνεντεύξεις είχε ετοιμάσει κυριακάτικη εφημερίδα δεν το γνωρίζω, αλλά οποιαδήποτε εφημερίδα είχε ενδιαφερθεί, θα μπορούσε να ετοιμάσει τις δικές της. Όπως υπήρξαν σήμερα σε αρκετές. Ούτε εδώ καταλαβαίνω ποιο είναι το ζήτημα.
Ως προς το ρόλο του 10%, από πλευράς δημοσιογραφικής κάλυψης, θα μου επιτρέψεις να επιμείνω ότι πρωτοστάτησε και έβγαλε και αρκετές ειδήσεις: ασφαλώς την ίδια την κύρια είδηση για τις παρασκηνιακές πιέσεις της Ορχήστρας, και μάλιστα με επώνυμες καταγγελίες για λογοκρισία, έπειτα τη γενικόλογη δήλωση της διοίκησης της Λυρικής, την πλήρη ανταπόκριση από τα καθέκαστα στη διαμαρτυρία (πριν το tvxs.gr) και συνέντευξη της σκηνοθέτιδας, στην οποία κάνει λόγο για λογοκρισία. Το ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο φαίνεται και από αρκετά ρεπορτάζ εφημερίδων, που, από σημεία της φρασεολογίας και από κάποια στοιχεία που δημοσιεύουν, φαίνεται ότι έχουν συμβουλευτεί το περιοδικό. Pas mal, θα έλεγαν στη Νίκαια. Και πάντως μόνο επικουρικά δεν μου φαίνονται όλα αυτά.
Κι αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι κάτι χαρίστηκε ή διαμοιράστηκε στο 10% - κάθε μέσο ήταν ελεύθερο να καλύψει το γεγονός. H πρεμιέρα και η αναστάτωση στις πρόβες ήταν εν γνώσει των πολιτιστικών συντακτών.
Δεν πάω να ισχυριστώ ότι η μιντιακή προβολή από πλευράς ακτιβιστών ήταν άψογη, αλλά τα στοιχεία στα οποία στηρίζεις τον διαμερισμό των ιματίων εγώ δεν τα βλέπω. Αν υπάρχει κάτι άλλο που θες να πεις, εδώ είμαστε.
Αν έχετε βίντεο όπως λες, άποψή μου είναι να το ανεβάσετε στο ΥouTube έτσι ώστε ξένες ιστοσελίδες που ενδεχομένως ενδιαφερθούν για το θέμα να έχουν κάτι να παίξουν.
"It's for hosexuality as well but it's also for NORMAL love and NORMAL people..."
eipe i gallida skinothetis i opoia en telei de nomizw pws den einai kai i idia omofoviki gi'auto itan kai eukolos stoxos allwste...
pistevw olo itan ftiaxto gia na dimiourgithei ksana salos enantion tou proswpou tis gay koinotitas...eleos pia me tous xwriates-amorfwtous (alla tha mou peis kai me to dikio sou..polloi morfwmenoi droun kalytera??)
^^den mporw akoma na pistepsw/syneiditopoiisw tin parakmi tou koinou pou ypotithetai einai theatrofilo-me kapoia koultoura-ekpaideusi kai kata synepeia proodeutiko...mporoume na tous kapsoume stin pyra parakalw??^^
Ekfrazw ton apolyto apotropiasmo mou kai mi sou pw gia diamartyria de tha ksanapaw se parastasi tis lyrikis (stin opoia exw dwsei mia periousia)
ftou tous
Filia GsH..congrats gia ti dimosieusi tou thematos!
Δεν είχα δει το βίντεο.
Αηδία είναι η μόνη λέξη γι' αυτό που νοιώθω αυτήν την στιγμή. Αναρωτιέμαι σε ποια χώρα ζούμε.
Καλά έκανες και το ανάρτησες και στα αγγλικά, μπας και δούνε οι άλλοι τα ρεζιλίκια μας και την ομοφοβία σε αυτή την χώρα.
@ g-spot
Eντάξει μην τα βάζουμε και με τη σκηνοθέτιδα, είναι φανερό ότι της ζητήθηκε να κάνει δηλώσεις σε μία γλώσσα που δεν τη χειρίζεται καλά.
Από την άλλη, δεν μου κάνει καμία εντύπωση. 'Εχω ακούσει πολύ χειρότερα πράγματα από το στόμα και των πλέον "φιλικών" ετεροφυλόφιλων.
Όντως, αν και μου ακούστηκε κι εμένα άσχημα αυτό το normal love, ήταν φανερό ότι ήταν υπό πίεση και δεν χειριζόταν καλά τα αγγλικά.
Εννοούσε "straight". Και το "straight" ομοφοβικό είναι per se.
opos to eipes...einai megaloi "kallitexnes" ...ti na po aisxos....
Δημοσίευση σχολίου